Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Pielęgniarstwo > Pielęgniarstwo studia magisterskie

Pielęgniarstwo studia magisterskie (PPI-SM)

drugiego stopnia
stacjonarne, 2-letnie (4 semestry)
Język: polski

PIELĘGNIARSTWO - studia stacjonarne II° magisterskie

OPIS KIERUNKU STUDIÓW

Studia drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo prowadzone są zgodnie ze standardem kształcenia na kierunku pielęgniarstwo i adresowane do pielęgniarek/pielęgniarzy posiadających dyplom licencjata pielęgniarstwa.

Program studiów obejmuje zajęcia dydaktyczne (wykłady, ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznych, seminaria) i 10 tygodni praktyk zawodowych. Praktyki zawodowe dotyczą zagadnień: zarządzania w pielęgniarstwie, edukacji terapeutycznej w wybranych chorobach przewlekłych, opieki onkologicznej, wentylacji mechanicznej długoterminowej w opiece stacjonarnej i domowej, pracy pielęgniarki w pracowni endoskopii i podstawowej opieki zdrowotnej.

Od marca 2019 roku studenci kierunku pielęgniarstwo kształcą się w Centrum Symulacji Medycznych. Symulacja medyczna jest jedną z najnowocześniejszych i najskuteczniejszych metod nauczania postępowania praktycznego w różnych stanach zdrowia, choroby i zagrożenia życia. Studenci mają możliwość ćwiczenia postępowania wobec przypadków skomplikowanych i rzadkich oraz sprawdzenia wiedzy i umiejętności praktycznych w warunkach wiernie oddających środowisko szpitalne. W CSM znajdują m.in.: tzw. pracownie wysokiej wierności – wyposażone w kompletny, sprzęt audiowizualny (kamery, monitory itd.) do odtwarzania, rejestracji i analizy procesu dydaktycznego oraz zaawansowane symulatory z oprogramowaniem, umożliwiającym odtwarzanie mechanizmów fizjologicznych (krwawienie, oddychanie, płacz itp). Dzięki temu wyposażeniu i specjalnie przeszkolonym wykładowcom/trenerom, studenci mogą przećwiczyć i nauczyć się postępowania w wielu sytuacjach klinicznych, od najprostszych do bardzo skomplikowanych.

Celem studiów jest przygotowanie nowoczesnej i wszechstronnie wykształconej kadry specjalistów. Program studiów jest najbardziej aktualną i oryginalną odpowiedzią na wymagania systemu edukacyjnego i zapotrzebowanie na rynku pracy. Program kształcenia dla studiów drugiego stopnia posiada profil praktyczny i umożliwia zdobycie pogłębionej wiedzy koniecznej do profesjonalnego realizowania świadczeń zdrowotnych na najwyższym poziomie oraz stwarza możliwość dalszego rozwoju naukowego.

Studia II stopnia przygotują absolwentów do rozwoju praktyki pielęgniarskiej, krytycznego myślenia i prowadzenia badań naukowych, wdrażania zasad pielęgniarstwa opartego na faktach, wprowadzania nowych metod i technik poprawiających jakość opieki pielęgniarskiej, podejmowania działań ukierunkowanych na własny rozwój zawodowy.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent kierunku pielęgniarstwo II stopnia będzie posiadał wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne, pozwalające prowadzić działalność profilaktyczną, organizować i zarządzać jednostkami ochrony zdrowia, zajmować się promocją zdrowia, prowadzić i nadzorować działalność edukacyjną w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz innych jednostkach związanych z ochroną zdrowia.

Dyplom magistra pielęgniarstwa uzyskuje absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo, który:

w zakresie wiedzy zna i rozumie:

  1. zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;
  2. standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;
  3. mechanizmy działania produktów leczniczych i zasady ich ordynowania;
  4. wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;
  5. zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;
  6. rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;
  7. problematykę zarządzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;
  8. uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych;
  9. regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;
  10. metodologię badań naukowych i zasady ich prowadzenia;
  11. wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;
  12. kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;
  13. zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;
  14. uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;
  15. metodykę kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego.

w zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  1. monitorować stan zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych, oraz wdrażać działania edukacyjne i promocyjno-profilaktyczne;
  2. rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;
  3. dobierać, zlecać i interpretować badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień;
  4. opracowywać program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonywać ewaluacji tego programu;
  5. samodzielnie pielęgnować pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;
  6. koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;
  7. ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
  8. udzielać samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;
  9. tworzyć standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;
  10. stosować odpowiednie przepisy prawa w działalności zawodowej;
  11. określać zapotrzebowanie pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywać założenia pielęgniarskiej polityki kadrowej;
  12. komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;
  13. organizować i nadzorować pracę zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;
  14. prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki;
  15. wykorzystywać wyniki badań naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;
  16. zapewniać opiekę pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;
  17. stosować metodykę nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.

w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

  1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
  2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
  3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
  4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
  5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
  6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW

Biuro Obsługi Kierunków Medycznych- bud. B, parter, p. 6

tel. 67 352 26 95

WYMAGANE DOKUMENTY DO PODJĘCIA STUDIÓW:

Od kandydatów na I rok studiów wymagane są następujące dokumenty w języku polskim lub przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego:

  1. podanie o przyjęcie na I rok studiów na ustalonym formularzu,
  2. kopia świadectwa dojrzałości poświadczona przez uczelnię lub notariusza,
  3. kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo potwierdzona przez uczelnię lub notariusza,
  4. kopia suplementu do dyplomu potwierdzona przez uczelnię lub notariusza – dotyczy absolwentów, którzy ukończyli studia w latach, w których był on wydawany, a w przypadku pozostałych studentów wypis z indeksu,
  5. zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza medycyny pracy stwierdzające brak przeciwwskazań do studiów na obranym kierunku,
  6. aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz zamieszczenie zdjęcia w formie elektronicznej w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów,
  7. dowód opłaty rekrutacyjnej – 85,00 zł - osobno dla każdego wybranego kierunku,
  8. umożliwia się złożenie zaświadczenia o ukończeniu studiów pierwszego stopnia przez absolwentów, dla których nie upłynął ustawowy termin wydania dyplomu przez uczelnię,
  9. w przypadku złożenia świadectw i dyplomów zagranicznych oraz innych dokumentów z informacjami o przebiegu kształcenia należy dodatkowo złożyć ich tłumaczenie na język polski przez osoby wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2015 roku w sprawie postępowania w celu uznania świadectwa lub innego dokumentu albo potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki uzyskanych w zagranicznym systemie oświaty (Dz. U. z 2015 poz. 447 z późn.zm.).

UWAGI DOTYCZĄCE ZAŚWIADCZEŃ LEKARSKICH

Od kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek pielęgniarstwo wymagane jest zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów (zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 - Dz.U. z 2019 r. poz. 1651) wystawione przez lekarza medycyny pracy.

Badania kandydatów wykonywane są bezpłatnie na podstawie imiennego skierowania wystawionego przez uczelnię w Wielkopolskim Centrum Medycyny Pracy w Pile.

Wielkopolskie Centrum Medycyny Pracy

Al. Wojska Polskiego 49 a

64-920 Piła

Godziny przyjęć: 8.00 – 12.30

Przyznawane kwalifikacje:

Magister pielęgniarstwa

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia doktoranckie.

Uprawnienia zawodowe:

Po spełnieniu wymogów określonych w Ustawie z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej, tekst jednolity z dnia 22 lipca 2016r. (Dz. U. z 2016r. poz. 1251) absolwent uzyskuje prawo wykonywania zawodu.

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Program studiów realizowany zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo określonymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. poz. 1573).
Opis efektów uczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla kierunku pielęgniarstwo zatwierdzony został Uchwałą Nr XXXI/153/19 Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. St. Staszica w Pile w dniu 21 lutego 2019 roku.

Dyplom magistra pielęgniarstwa uzyskuje absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo, który osiągnął efekty uczenia.
W zakresie wiedzy absolwent zna:
A.W1. modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia;
A.W2. znaczenie wsparcia społecznego i psychologicznego w zdrowiu i chorobie;
A.W3. teorie stresu psychologicznego, zależności między stresem a stanem zdrowia oraz inne psychologiczne determinanty zdrowia;
A.W4. podejście salutogenetyczne podmiotowych uwarunkowań optymalnego stanu zdrowia i podejście patogenetyczne uwarunkowane chorobą;
A.W5. procesy adaptacji człowieka do życia z przewlekłą chorobą i uwarunkowania tych procesów;
A.W6. skutki prawne zdarzeń medycznych;
A.W7. istotę błędów medycznych w pielęgniarstwie w kontekście niepowodzenia w działaniach terapeutyczno-pielęgnacyjnych;
A.W8. system ubezpieczeń w zakresie odpowiedzialności cywilnej;
A.W9. uwarunkowania prawne przetwarzania danych wrażliwych w systemie ochrony zdrowia;
A.W10. poziomy uprawnień do udzielania świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę w odniesieniu do poziomów kwalifikacji pielęgniarskich;
A.W11. metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia;
A.W12. zasady funkcjonowania organizacji i budowania struktur;
A.W13. pojęcie kultury organizacyjnej i czynników ją determinujących;
A.W14. mechanizmy podejmowania decyzji w zarządzaniu;
A.W15. style zarządzania i znaczenie przywództwa w rozwoju pielęgniarstwa;
A.W16. zasady świadczenia usług pielęgniarskich i sposób ich finansowania;
A.W17. specyfikę funkcji kierowniczych, w tym istotę delegowania zadań;
A.W18. metody diagnozy organizacyjnej, koncepcję i teorię zarządzania zmianą oraz zasady zarządzania strategicznego;
A.W19. problematykę zarządzania zasobami ludzkimi;
A.W20. uwarunkowania rozwoju zawodowego pielęgniarek;
A.W21. naukowe podstawy ergonomii w środowisku pracy;
A.W22. modele i strategie zarządzania jakością;
A.W23. podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki medycznej;
A.W24. zasady przygotowania do działalności dydaktycznej;
A.W25. metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane w kształceniu przeddyplomowym i podyplomowym;
A.W26. Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności;
A.W27. teorię pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
A.W28. kulturowe uwarunkowania zapewnienia opieki z uwzględnieniem zachowań zdrowotnych i podejścia do leczenia;
A.W29. różnice kulturowe i religijne w postrzeganiu człowieka i w komunikacji międzykulturowej;
B.W1. mechanizmy działania produktów leczniczych oraz ich przemiany w ustroju zależne od wieku i problemów zdrowotnych;
B.W2. regulacje prawne związane z refundacją leków, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego;
B.W3. zasady ordynowania produktów leczniczych zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe, oraz określonych wyrobów medycznych, w tym wystawiania na nie recept lub zleceń;
B.W4. objawy i skutki uboczne działania leków zawierających określone substancje czynne;
B.W5. założenia organizacji i nadzoru epidemiologicznego w zakładach opieki zdrowotnej;
B.W6. uwarunkowania występowania, kontroli i profilaktyki zakażeń szpitalnych w różnych oddziałach szpitalnych, z uwzględnieniem czynników etologicznych, w tym patogenów alarmowych;
B.W7. zasady planowania, opracowania, wdrażania i nadzorowania działań zapobiegawczych oraz przeciwepidemicznych;
B.W8. organizację i funkcjonowanie pracowni endoskopowej oraz zasady wykonywania procedur endoskopowych;
B.W9. diagnostyczne i terapeutyczne możliwości endoskopii w zakresie przewodu pokarmowego, dróg oddechowych, urologii, ginekologii, laryngologii, anestezjologii i ortopedii;
B.W10. zasady prowadzenia dokumentacji medycznej obowiązujące w pracowni endoskopowej;
B.W11. założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki bazujące na regulacjach prawnych i transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente);
B.W12. predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej;
B.W13. metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim;
B.W14. zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych;
B.W15. zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych;
B.W16. modele opieki koordynowanej funkcjonujące w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach;
B.W17. regulacje prawne w zakresie koordynacji opieki zdrowotnej nad świadczeniobiorcą w systemie ochrony zdrowia;
B.W18. zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych w różnych obszarach systemu ochrony zdrowia;
B.W19. zasady funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych w opiece zdrowotnej;
B.W20. założenia i zasady opracowywania standardów postępowania pielęgniarskiego z uwzględnieniem praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (Evidence Based Medicine) i w pielęgniarstwie (Evidence Based Nursing Practice);
B.W21. założenia i zasady tworzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych oraz metody edukacji terapeutycznej;
B.W22. zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych;
B.W23. procedurę i zakres bilansu zdrowia dziecka i osoby dorosłej;
B.W24. badania profilaktyczne oraz programy profilaktyczne finansowane ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
B.W25. zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego i opieki nad pacjentami z nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca, przewlekłą niewydolnością krążenia oraz nowoczesne technologie wykorzystywane w terapii i monitorowaniu pacjentów z chorobami układu krążenia;
B.W26. patomechanizm, objawy, diagnostykę i postępowanie pielęgniarskie w przewlekłej niewydolności oddechowej;
B.W27. technikę badania spirometrycznego;
B.W28. standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych i technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT);
B.W29. zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja);
B.W30. przyczyny i zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opieki nad pacjentami z niewydolnością narządową;
B.W31. zasady opieki nad pacjentem przed i po przeszczepieniu narządów;
B.W32. zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy, astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc;
B.W33. patomechanizm cukrzycy, astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej;
B.W34. etiopatogenezę nowotworzenia, epidemiologię i profilaktykę chorób nowotworowych
B.W35. zasady leczenia i opieki nad pacjentem z chorobą nowotworową, w tym terapii spersonalizowanej;
B.W36. zasady i sposoby pielęgnowania pacjenta po radioterapii i chemioterapii;
B.W37. metody rozpoznawania reakcji pacjenta na chorobę i leczenie onkologiczne;
B.W38. metody oceny ran przewlekłych i ich klasyfikację;
B.W39. nowoczesne metody terapii i rolę hiperbarii tlenowej oraz terapii podciśnieniowej w procesie leczenia najczęściej występujących ran przewlekłych, w szczególności owrzodzeń żylnych, owrzodzeń niedokrwiennych, odleżyn, odmrożeń, zespołu stopy cukrzycowej;
B.W40. zasady doboru opatrunków w leczeniu ran przewlekłych;
B.W41. zasady przygotowania pacjenta i jego rodziny w zakresie profilaktyki występowania ran oraz ich powikłań;
B.W42. zasady oceny funkcjonowania przetoki jelitowej i moczowej oraz ich powikłań;
B.W43. zasady przygotowania pacjenta z przetoką jelitową i moczową oraz jego rodziny do samoobserwacji i samoopieki oraz zasady doboru sprzętu stomijnego i jego refundacji;
B.W44. metody oceny bólu w różnych sytuacjach klinicznych i farmakologiczne oraz niefarmakologiczne metody jego leczenia;
B.W45. zasady współpracy z zespołem żywieniowym w planowaniu i realizacji metod, technik oraz rodzajów żywienia dojelitowego i pozajelitowego w ramach profilaktyki powikłań;
B.W46. zasady stosowania nowoczesnych metod tlenoterapii, monitorowania stanu pacjenta leczonego tlenem i toksyczności tlenu;
B.W47. wskazania i zasady stosowania wentylacji mechanicznej inwazyjnej i nieinwazyjnej oraz możliwe powikłania jej zastosowania;
B.W48. wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich;
B.W49. przyczyny, objawy i przebieg depresji, zaburzeń lękowych oraz uzależnień;
B.W50. zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjentem uzależnionym;
B.W51. zakres pomocy i wsparcia w ramach świadczeń oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom lub opiekunom;
B.W52. zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami układu nerwowego, w tym chorobami degeneracyjnymi.
C.W1. kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie;
C.W2. reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych;
C.W3. metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie;
C.W4. zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych;
C.W5. narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowywania wyników badań naukowych;
C.W6. źródła naukowej informacji medycznej;
C.W7. sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych;
C.W8. zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (Evidence Based Medicine) i w pielęgniarstwie (Evidence Based Nursing Practice);
C.W9. systemy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego pielęgniarek w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
C.W10. procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
C.W11. systemy opieki pielęgniarskiej i współczesne kierunki rozwoju opieki pielęgniarskiej;
C.W12. zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej;
C.W13. rolę i priorytety polityki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia oraz Komisji Europejskiej.

w zakresie umiejętności absolwent potrafi:
A.U1. wskazywać rolę wsparcia społecznego i psychologicznego w opiece nad osobą zdrową i chorą;
A.U2. wskazywać metody radzenia sobie ze stresem;
A.U3. oceniać zdarzenia w praktyce zawodowej pielęgniarki w kontekście zgodności z przepisami prawa oraz możliwości i sposobów dochodzenia roszczeń, a także wskazywać możliwości rozwiązania danego problemu;
A.U4. kwalifikować daną sytuację zawodową w odniesieniu do prawa cywilnego, karnego i zawodowego;
A.U5. analizować przyczyny błędów medycznych i proponować działania zapobiegawcze;
A.U6. analizować strukturę zadań zawodowych pielęgniarek w kontekście posiadanych kwalifikacji;
A.U7. stosować metody analizy strategicznej niezbędne dla funkcjonowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
A.U8. organizować i nadzorować prace zespołów pielęgniarskich;
A.U9. stosować różne metody podejmowania decyzji zawodowych i zarządczych;
A.U10. planować zasoby ludzkie, wykorzystując różne metody, organizować rekrutację pracowników i realizować proces adaptacji zawodowej;
A.U11. opracowywać plan rozwoju zawodowego własnego i podległego personelu pielęgniarskiego;
A.U12. przygotowywać opisy stanowisk pracy dla pielęgniarek oraz zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności;
A.U13. opracowywać harmonogramy pracy personelu w oparciu o ocenę zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską;
A.U14. nadzorować jakość opieki pielęgniarskiej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w tym przygotować ten podmiot do zewnętrznej oceny jakości;
A.U15. dobierać odpowiednie środki i metody nauczania w działalności dydaktycznej;
A.U16. dokonywać weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się i organizacji procesu kształcenia zawodowego;
A.U17. wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych;
A.U18. stosować w praktyce założenia teorii pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
A.U19. rozpoznawać kulturowe uwarunkowania żywieniowe i transfuzjologiczne;
A.U20. uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe potrzeb pacjentów w opiece zdrowotnej;
A.U21. porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego.
B.U1. dobierać i przygotowywać zapis form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta;
B.U2. interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych;
B.U3. ordynować leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne oraz wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
B.U4. dobierać i zlecać środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne w zależności od potrzeb pacjenta;
B.U5. stosować zasady zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych oraz nadzoru epidemiologicznego w różnych zakładach opieki zdrowotnej;
B.U6. planować i przeprowadzać edukację personelu w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych;
B.U7. wykorzystywać wskaźniki jakości zarządzania opieką pielęgniarską w nadzorze epidemiologicznym;
B.U8. uczyć pacjenta i jego rodzinę postępowania przed planowanym i po wykonanym procesie diagnostyki i terapii endoskopowej;
B.U9. współuczestniczyć w procesie diagnostyki i terapii endoskopowej;
B.U10. prowadzić dokumentację medyczną w pracowni endoskopowej;
B.U11. diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą;
B.U12. oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej;
B.U13. udzielać porad osobom zagrożonym uzależnieniami i uzależnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente);
B.U14. przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego;
B.U15. wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego;
B.U16. dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich;
B.U17. dokonywać wyboru i zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych;
B.U18. wdrażać działanie terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych;
B.U19. koordynować realizację świadczeń zdrowotnych dla pacjentów ze schorzeniami przewlekłymi;
B.U20. opracowywać diagnozę potrzeb zdrowotnych i plan organizacji opieki oraz leczenia na poziomie organizacji i międzyinstytucjonalnym;
B.U21. planować i koordynować proces udzielania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności;
B.U22. dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;
B.U23. wdrażać programy promocji zdrowia dla pacjentów i ich rodzin;
B.U24. stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej;
B.U25. prowadzić działania w zakresie profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych;
B.U26. reagować na swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy;
B.U27. przygotowywać pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłą niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca do samoopieki i samopielęgnacji;
B.U28. planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca;
B.U29. wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne do monitorowania pacjentów z chorobami układu krążenia;
B.U30. wykonywać badania spirometryczne i interpretować ich wyniki;
B.U31. sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT);
B.U32. planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy;
B.U33. planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów;
B.U34. wykorzystywać aktualną wiedzę w celu zapewnienia wysokiego poziomu edukacji terapeutycznej pacjentów chorych na cukrzycę, ich rodzin i opiekunów;
B.U35. planować i koordynować opiekę nad pacjentem chorym na cukrzycę
B.U36. motywować pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia;
B.U37. planować opiekę nad pacjentami z wybranymi chorobami nowotworowymi leczonymi systemowo;
B.U38. stosować metody i środki łagodzące skutki uboczne chemioterapii i radioterapii;
B.U39. rozpoznawać sytuację psychologiczną pacjenta i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia, a także udzielać mu wsparcia motywacyjno-edukacyjnego;
B.U40. oceniać i klasyfikować rany przewlekłe;
B.U41. dobierać opatrunki z uwzględnieniem rodzaju i stanu rany;
B.U42. przygotowywać pacjenta i jego rodzinę do profilaktyki, samokontroli i pielęgnacji rany;
B.U43. stosować nowoczesne techniki pielęgnacji przetok jelitowych i moczowych;
B.U44. przygotowywać pacjenta ze stomią do samoopieki i zapewniać doradztwo w doborze sprzętu stomijnego;
B.U45. oceniać natężenie bólu według skal z uwzględnieniem wieku pacjenta i jego stanu klinicznego;
B.U46. dobierać i stosować metody leczenia farmakologicznego bólu oraz stosować metody niefarmakologicznego leczenia bólu w zależności od stanu klinicznego pacjenta;
B.U47. monitorować skuteczność leczenia przeciwbólowego
B.U48. prowadzić edukację pacjenta w zakresie samokontroli i samopielęgnacji w terapii bólu;
B.U49. wykorzystywać standaryzowane narzędzia w przeprowadzaniu oceny stanu odżywienia pacjenta;
B.U50. monitorować stan ogólny pacjenta w czasie leczenia żywieniowego;
B.U51. prowadzić żywienie dojelitowe z wykorzystaniem różnych technik, w tym pompy perystaltycznej i żywienia pozajelitowego drogą żył centralnych i obwodowych;
B.U52. przygotowywać sprzęt i urządzenia do wdrożenia wentylacji mechanicznej inwazyjnej, w tym wykonywać test aparatu;
B.U53. obsługiwać respirator w trybie wentylacji nieinwazyjnej;
B.U54. przygotowywać i stosować sprzęt do prowadzenia wentylacji nieinwazyjnej;
B.U55. zapewniać pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w sposób inwazyjny kompleksową opiekę pielęgniarską;
B.U56. komunikować się z pacjentem wentylowanym mechanicznie z wykorzystaniem alternatywnych metod komunikacji;
B.U57. oceniać potrzeby zdrowotne pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego, a także planować interwencje zdrowotne;
B.U58. analizować i dostosowywać do potrzeb pacjenta dostępne programy promocji zdrowia psychicznego;
B.U59. rozpoznawać sytuację życiową pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej;
B.U60. prowadzić psychoedukację pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego i jego rodziny (opiekuna), a także stosować treningi umiejętności społecznych jako formę rehabilitacji psychiatrycznej;
B.U61. sprawować zaawansowaną opiekę pielęgniarką nad pacjentem z zaburzeniami układu nerwowego, w tym z chorobami degeneracyjnymi;
C.U1. wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie;
C.U2. zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki;
C.U3. przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;
C.U4. przygotowywać bazy danych do obliczeń statystycznych;
C.U5. stosować testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych;
C.U6. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie;
C.U7. przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe.

w zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
A.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
A.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
A.K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
A.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
A.K5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
A.K6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
B.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
B.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
B.K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
B.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
B.K5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
B.K6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
C.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
C.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
C.K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
C.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
C.K5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
C.K6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
p - Praktyka
sem - Seminarium
ćw - Ćwiczenia
x - Ocena końcowa
z - ZAL
zo - Zaliczenie na ocenę
1 semestr, Pielęgniarstwo, studia stacjonarne, drugiego stopniaECTSwykpsemćwzal
Dydaktyka medyczna31025x
Język angielski sprofilowany zawodowo I230zo
Prawo w praktyce pielęgniarskiej31520x
Psychologia zdrowia41525x
Zarządzanie w pielęgniarstwie I31520x
Opieka onkologiczna240x
Zarządzanie w pielęgniarstwie II120x
Opieka i edukacja zdrowotna w chorobie nowotworowej31520x
Opieka i edukacja zdrowotna w ranach przewlekłych i przetokach31520x
Informacja naukowa120x
Praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych31020x
Wstępne szkolenie z zakresu BHP04z
Przysposobienie biblioteczne02z
Moduł uzupełniający:
Mechanizm działania leków, wypisywanie recept i zleceń na leki oraz substancje specjalnego przeznaczenia21020x
Przedmiot do wyboru:
Promocja zdrowia i profilaktyka w miejscu pracy230x
Promocja zdrowia i profilaktyka w pediatriijak powyżej30x
Wprowadzenie do organizacji i koordynacji pobierania narządów do przeszczepówjak powyżej30x
Razem:3211160310
3 semestr, Pielęgniarstwo, studia stacjonarne, drugiego stopniaECTSwykpsemćwzal
Język angielski sprofilowany zawodowo III330zo
Koordynowana opieka zdrowotna21015x
Opieka i edukacja zdrowotna w cukrzycy21015x
Opieka i edukacja zdrowotna w leczeniu nerkozastępczym310 lub 1515 lub 20x
Opieka i edukacja zdrowotna w leczeniu żywieniowym21015x
Opieka i edukacja zdrowotna w niewydolności oddechowej21015x
Opieka i edukacja zdrowotna w terapii bólu21015x
Opieka i edukacja zdrowotna w tlenoterapii ciągłej i wentylacji mechanicznej31520x
Opieka i edukacja zdrowotna w zaburzeniach układu nerwowego21015x
Promocja zdrowia i świadczenia profilaktyczne21015x
Wybrane zagadnienia z toksykologii230x
Podstawowa opieka zdrowotna120x
Wentylacja mechaniczna długoterminowa w opiece stacjonarnej i domowej240x
Seminarium magisterskie II230x
Przedmiot do wyboru:
Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i profilaktyce230x
Dieta w wybranych stanach chorobowychjak powyżej30x
Standaryzacja w pielęgniarstwiejak powyżej30x
Razem:32856030275

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ans.pila.pl/