Komunikacja interpersonalna PPI-SM>KIKI1
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu komunikacji interpersonalnej w zawodzie pielęgniarki.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A.U17. + 1 + potrafi wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych,A.K3. + 2 + jest gotów do okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
Kryteria oceniania
ćwiczenia Dyskusja, PEU: 1,2 podst oc: Obecność na zajęciach 2. Aktywność - umiejętność wykorzystania wiedzy merytorycznej w dyskusji 3. Płynność, swoboda, poprawność językowa 4. Logika wywodu i umiejętność rekapitulacji 5. Werbalne i niewerbalne zachowania komunikacyjne kryt_zal: 1. prezentacja informacji opierającej się na wiedzy merytorycznej - 2 pkt; 2. prezentacja stanowiska - 2 pkt; 3. komentarz do informacji lub jej uzupełnienie - 2 pkt; 4.logika wywodu - 2 pkt; 5. rekapitulacja dyskusji - 2 pkt 6. język wypowiedzi - 2 pkt 7. zachowanie norm komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych ) - 2 pkt W sumie do zdobycia 14 punktów (100%) oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 1,2 podst oc: Podstawą oceny jest : 1. Obecność na zajęciach 2.Aktywność - umiejętność wykorzystania wiedzy merytorycznej w dyskusji 3.Werbalne i niewerbalne zachowania komunikacyjne kryt_zal: 100 proc. obecności - 5 pkt 2.maksymalna l.punktów za aktywność - 5 3. maksymalna liczba punktów za zachowania komunikacyjne - 5. W sumie do zdobycia 15 pkt (100%) oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 1,2 podst oc: Podstawą oceny jest uzyskany stopień wiedzy merytorycznej w odniesieniu do przedmiotowych efektów uczenia się i umiejętność jej zastosowania w określonej sytuacji komunikacyjnej z uwzględnieniem: 1. poprawności danego działania, 2. biegłości w jego wykonaniu, 3. zachowań etycznych. kryt_zal: 1. bardzo dobre opanowanie całokształtu wiedzy opisanej w PEU - 5 pkt 2.podejmowanie działań komunikacyjnych, adekwatnych do sytuacji - 5 pkt 3.wykonanie zadania sprawnie i w optymalnym czasie - 5 pkt 4.modyfikacja zachowań komunikacyjnych w odniesieniu do zmieniającej się sytuacji - 5pkt 5. nawiązanie i podtrzymanie skutecznej współpracy w zespole terapeutycznym - 5pkt 6. umiejętność krytycznej ceny podejmowanych działań komunikacyjnych i sformułowania wniosków do dalszych własnych działań- 5 pkt 7. przestrzeganie zasad etyki ogólnej i zawodowej - 5 pkt Maksymalna liczba punktów do zdobycia - 35 (100%) oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Symulacja, PEU: 1 podst oc: Podstawą oceny są opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania i zastosowania w praktyce pielęgniarskiej kryt_zal: 1. nawiązanie i podtrzymanie kontaktu z pacjentem - 5 pkt; 2. werbalne i niewerbalne dopasowanie się do pacjenta - 5 pkt; 3.uwzględnienie perspektywy odbiorcy komunikatu (empatia, jakość argumentacji) - 5 pkt; 4. budowanie skutecznego przekazu (styl, język, adekwatność), - 5 pkt; 5. aktywne słuchanie - 5 pkt; 6. przełamywanie barier komunikacyjnych - 5 pkt; 7. modyfikacja zachowań komunikacyjnych w odniesieniu do zmieniającej się sytuacji - 5 pkt. Do zdobycia 35 pkt (100%) oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
1.Małecki, Nowina-Konopka M., Fleszka W., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Medycyna Praktyczna, 2018. 2.Kwiatkowska A.,Krajewska-Kułak E., Panek W. (red.),Komunikacja interpersonalna w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003. 3. Morreale SB.H., Barge,J.,K.,Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 4.Etyka w pracy pielęgniarskiej / red. Wrońska Irena ; red. Mariański Janusz. - Lu-blin : "Czelej", 2002.Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza:Drukarnia Antykwa, Kraków-Kluczbork 2000. Stewart J., Mosty zamiast murów, Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2014. Makara-Studzińska M.,Komunikacja z pacjentem, Wydawnictwo Czelej,Lublin 2012. Silverman J., Draper J., Kurtz S., Umiejętności komunikowania się z pacjentem. Medycyna Praktyczna, 2018. Cialdini R.,B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. Pisarek W., Słowa między ludźmi, Wydawnictwo Radia i Telewizji, Warszawa 1986. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: