Opieka i edukacja zdrowotna w leczeniu nerkozastępczym PPI-SM>OZDRNE
Zajęcia mają na celu teoretyczne oraz praktyczne przygotowanie przyszłych pielęgniarek do sprawowania opieki wobec pacjentów z chorobami nerek.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: |
Efekty kształcenia
B.W28. + 1 + zna standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych i technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT),,B.W29. + 2 + zna zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja),,B.W30. + 3 + zna przyczyny i zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opieki nad pacjentami z niewydolnością narządową,,B.W31. + 4 + zna zasady opieki nad pacjentem przed i po przeszczepieniu narządów,,B.U31. + 5 + potrafi sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT),,B.U32. + 6 + potrafi planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy,,B.U33. + 7 + potrafi planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów,,B.K5. + 8 + jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne,
Kryteria oceniania
wykład Kolokwium, PEU: 1,2,3,4 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU kryt_zal: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej, zawierający 30 pytań zamkniętych z wykładów (klinika/ pielęgniarstwo), ćwiczeń oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,ćwiczenia Obserwacja/opinia, PEU: 5,6,7 podst oc: opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce kryt_zal: Ocena aktywności na zajęciach, udział w rozwiązywaniu zadań oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 5,6,7 podst oc: opanowanie umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Interpretacja sytuacji klinicznej – studium przypadku. Sprawdzian umiejętności praktycznych na fantomach. Dokumentacja pielęgniarska. oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Symulacja, PEU: 5,6,7,8 podst oc: opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Check-listy do oceny prawidłowości wykonania procedur. Czynny udział w symulacji medycznej (scenariusze niskiej i pośredniej wierności) oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 5,6,7 podst oc: opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce kryt_zal: Wykonanie i terminowe opracowanie zadania problemowego wybranego przez studenta w formie pracy poglądowej, referatu, prezentacji multimedialnej, materiałów o charakterze promocji zdrowia, o charakterze dydaktycznym lub analiza dwóch artykułów naukowych z dziedziny pielęgniarstwa nefrologicznego i chorób nerek oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
Białobrzeska B., Dębska-Ślizień A.: Pielęgniarstwo nefrologiczne, Wyd. I, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2015. Rutkowski B.: Leczenie nerkozastępcze w praktyce pielęgniarskiej, Wyd. I, Wydaw.Via Medica, Gdańsk 2008. Rutkowski B.: Dializoterapia w praktyce pielęgniarskiej, Wyd. I, Wydaw. Medyczne MAKmed, Lublin 2012. Kokot K.: Choroby wewnętrzne, Wydaw. Lekarskie PZWL, tom I, II, Warszawa 2000. Kokot F.: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. Szczeklik A., Gajewski P.: Choroby wewnętrzne. Kompendium, Wydaw. Medycyna Praktyczna, Kraków 2010. Daniluk J., Jurkowska G.: Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2005. Szczeklik A.: Choroby wewnętrzne, Wydaw. Medycyna Praktyczna, t. 1., Kraków 2005. Pączek L., Mucha K., Foroncewicz B.: Choroby wewnętrzne. Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2004. Jurkowska G., Łagoda K.: Pielęgniarstwo internistyczne, Wyd. 1, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2015. Talarska D., Zozulińska-Ziółkiewicz D.: Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: