Poradnictwo w pielęgniarstwie PPI-SM>PORWPI
Zapoznanie studentów z metodami zasadami prowadzenia poradnictwa pielęgniarskiego wodniesieniu do najczęstszych problemów zdrowotnych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2020/2021-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
B.W11. + 1 + zna założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki bazujące na regulacjach prawnych i transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente),,B.W12. + 2 + zna predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej,,B.W13. + 3 + zna metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim,,B.W14. + 4 + zna zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych,,B.W15. + 5 + zna zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych,,B.U11. + 6 + potrafi diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą,,B.U12. + 7 + potrafi oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej,,B.U13. + 8 + potrafi udzielać porad osobom zagrożonym uzależnieniami i uzależnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente),,B.U14. + 9 + potrafi przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego,,B.U15. + 10 + potrafi wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego,,B.U16. + 11 + potrafi dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich,,B.U17. + 12 + potrafi dokonywać wyboru i zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych,,B.U18. + 13 + potrafi wdrażać działanie terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych,,B.K3. + 14 + jest gotów do okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową,,B.K4. + 15 + jest gotów do rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań,,B.K5. + 16 + jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne,,B.K6. + 17 + jest gotów do wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
Kryteria oceniania
wykład Egzamin pisemny, PEU: 1,2,3,4,5 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy opisanej w PEU kryt_zal: egzamin testowy zawierający pytania: jednokrotnego wyboru, zdań niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny ,ćwiczenia Prezentacja, PEU: 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Przygotowanie planu porady oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Wykonanie zleconego zadania wg obowiązujących standardów, procedur. Zaliczenie umiejętności z wpisem zaliczenia do Dziennika Umiejętności Praktycznych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny Symulacja, PEU: 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Udział w symulacji. Zaliczenie umiejętności z wpisem zaliczenia do Dziennika Umiejętności Praktycznych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny
Literatura
Rozporządzenie Ministra Zdrowia. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej. 2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. 3. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej, tom I. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2014 4. Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej, Wyd. PZWL Warszawa 2010 5. Wojnarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017.1.Kawczyńska – Butrym Z., Wyzwanie rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Wyd. Czelej Lublin 2000; 2. Praca zbiorowa. Medycyna rodzinna, PZWL Warszawa 2005; 3. Kawczyńska – Butrym Z., Diagnoza pielęgniarska, Wyd. PZWL Warszawa 2010
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: