Opieka i edukacja zdrowotna w niewydolności oddechowej PPI-SM>OEZDRO
Przedmiot ma na celu pogłębienie wiedzy o najważniejszych problemach pacjentów z przewlekłą niewydolnością oddechową oraz przedstawienie sposobów na ich zapobieganie i kontrolowanie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
B.W26. + 1 + zna patomechanizm, objawy, diagnostykę i postępowanie pielęgniarskie w przewlekłej niewydolności oddechowej,,B.W27. + 2 + zna technikę badania spirometrycznego,,B.W32. + 3 + zna zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy, astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc,,B.W33. + 4 + zna patomechanizm cukrzycy, astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej,,B.U30. + 5 + potrafi wykonywać badania spirometryczne i interpretować ich wyniki,,B.K5. + 6 + jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne,
Kryteria oceniania
wykład Kolokwium, PEU: 1,2,3,4 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: kolokwium zawierające pytania: jednokrotnego wyboru, zdań niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych. oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny ,ćwiczenia Kolokwium, PEU: 2,3 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: kolokwium zawierające pytania: jednokrotnego wyboru, zdań niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych. oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 5,6 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Ocena 360°- opinie nauczyciela, kolegów/koleżanek, samoocena oceny: 0 - 100 % Bardzo dobry 0 - -1 % Dobry plus 0 - -1 % Dobry 0 - -1 % Dostateczny plus 0 - -1 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 5,6 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Przygotowanie planu opieki oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 5,6 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Wykonanie zleconego zadania wg obowiązujących standardów, procedur. Zaliczenie umiejętności z wpisem zaliczenia do Dziennika Umiejętności Praktycznych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny Symulacja, PEU: 5,6 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Udział w symulacji. Zaliczenie umiejętności z wpisem zaliczenia do Dziennika Umiejętności Praktycznych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny
Literatura
1. Tomasz Targowsk(red.)i: Wybrane choroby dróg oddechowych u dorosłych. Termedia Wydawnictwo Medyczne 2015 2. Tadeusz Płusa (red.): Choroby układu oddechowego. Termedia Wydawnictwo Medyczne 2014 3. Ryszard Chazan: Standardy diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu oddechowego. Alfa Medica Press 2018 4. Blasi F., Mantero M.: Algorytmy diagnostyczne i terapeutyczne w chorobach płuc. Edra Urban & Partner 20171. Gutysz-Wojnicka Aleksandra, Danuta Dyk: Pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej terapii. PZWL 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: