Pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej PPI-SM>PWPM1
Celem przedmiotu jest poznanie systemów kształcenia pielęgniarek w wybranych państwach członkowskich U.Europejskie,procedur i zasad uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Polsce oraz państwach członkowskich Unii,systemów opieki pielęgnowania i ich kierunków rozwoju, omówienie zasad dostępu obywateli państw członkowskich UE, do świadczeń zdrowotnych, według prawa UE, wskazanie roli, priorytetów polityki zdrowotnej WHO(Światowej Organizacji Zdrowia) oraz Komisji Europejskiej, ponadtowskazanie celu, kierunku, zakresu badań naukowych w dziedzinie pielęgniarstwa, zasad korzystania ze źródeł piśmiennictwa specjalistycznego, baz danych, informacji z międzynarodowych organizacji, stowarzyszeń, działających na rzecz pielęgniarstwa. To także pokazywanie nowych poglądów na temat zawodu, kształtowania jego prestiżu, umocowania solidarności zawodowej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2020/2021-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2019/2020-L: |
Efekty kształcenia
C.W9. + 1 + zna systemy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego pielęgniarek w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej,,C.W10. + 2 + zna procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej,,C.W11. + 3 + zna systemy opieki pielęgniarskiej i współczesne kierunki rozwoju opieki pielęgniarskiej,,C.W12. + 4 + zna zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej,,C.W13. + 5 + zna rolę i priorytety polityki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia oraz Komisji Europejskiej.,C.U1. + 6 + potrafi wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie,,C.U6. + 7 + potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie,,C.K3. + 8 + jest gotów do okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową,
Kryteria oceniania
ćwiczenia Prace samokształceniowe studentów, PEU: 6,7,8 podst oc: samodzielne opracowanie studenta, analiza danych z zakresu literatury przedmiotu, opracowanie, prezentacja multimedialna, dyskusja kryt_zal: 1.przesłanie opracowania, do nauczyciela przedmiotu, w ustalonym czasie 2.uzyskanie pozytywnej oceny oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 65 - 69 % Dostateczny plus 60 - 64 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 6,7,8 podst oc: opracowanie przez studenta, zaleconych zadań kryt_zal: 1.przesłanie opracowania, z zakresu wylosowanych zadań, do nauczyciela przedmiotu, w ustalonym czasie 2.uzyskanie pozytywnej oceny oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 65 - 69 % Dostateczny plus 60 - 64 % Dostateczny ,wykład Kolokwium, PEU: 1,2,3,4,5 podst oc: sprawdzian wiedzy, poprzez opracowanie przez studenta, zaleconych zadań dydaktycznych kryt_zal: 1.przesłanie opracowania, dotyczącego wylosowanych pytań do nauczyciela przedmiotu, w ustalonym czasie 2.uzyskanie pozytywnej oceny oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prace samokształceniowe studentów, PEU: 1,2,3,4,5 podst oc: praca samodzielna, uwzględniająca analizę danych z zakresu wskazanego piśmiennictwa, opracowanie wybranego tematu,w formie prezentacji, lub w formie tekstu(min.3 strony) multimedialna, dyskusja kryt_zal: 1.przesłanie opracowania, do nauczyciela przedmiotu, w ustalonym czasie 2.uzyskanie pozytywnej oceny oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 65 - 69 % Dostateczny plus 60 - 64 % Dostateczny
Literatura
1.Wrońska I., Kułak-Krajewska E/red./.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Czelej 2009 2.Dz.U.UE.L.05.255.22: Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 7.09.2005 3.Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Zdrowia gov.pl 1.Health at a Glance:Europe 2016-State of Health in the EU Cycle Joint publication of the OECD and the European Commission released on November 23, 2016 http://www.oecd.org/health/health-at-a-glance-europe-23056088.htm 2.Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych: Analiza liczby zarejestrowanych i zatrudnionych pielęgniarek i położnych w roku 2011 oraz prognoza liczby zarejestrowanych i zatrudnionych pielęgniarek i położnych na lata 2015-2035. NRPP Warszawa 2013 3.Maj-Waśniowska K.: Wpływ polityki Unii Europejskiej na kierunki zmian w polskim systemie edukacji. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 6/2016 (84), cz. 2 2016.6.84/2-13 s. 151–168 4.Stryjski A., Poźniak-Balicka R., Stryjski R.: Systemy kształcenia pielęgniarskiego w wybranych krajach europejskich. Polskie Towarzystwo Profesjologiczne, Uniwersytet Zielonogórski, Problemy Profesjologii 1/2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: