Psychologia zdrowia PPI-SM>PGAZ
Przedmiot ukazuje wpływ zjawisk psychicznych na ogólny stan zdrowia, a także wpływ ogólnego stanu zdrowia na samopoczucie psychiczne.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
A.W1. + 1 + zna modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia,,A.W2. + 2 + zna znaczenie wsparcia społecznego i psychologicznego w zdrowiu i chorobie,,A.W3. + 3 + zna teorie stresu psychologicznego, zależności między stresem a stanem zdrowia oraz inne psychologiczne determinanty zdrowia,,A.W4. + 4 + zna podejście salutogenetyczne podmiotowych uwarunkowań optymalnego stanu zdrowia i podejście patogenetyczne uwarunkowane chorobą,,A.W5. + 5 + zna procesy adaptacji człowieka do życia z przewlekłą chorobą i uwarunkowania tych procesów,,A.U1. + 6 + potrafi wskazywać rolę wsparcia społecznego i psychologicznego w opiece nad osobą zdrową i chorą,,A.U2. + 7 + potrafi wskazywać metody radzenia sobie ze stresem,,A.K1. + 8 + jest gotów do dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych,
Kryteria oceniania
ćwiczenia Dyskusja, PEU: 5,6,7,8 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: udział w dyskusji oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Egzamin pisemny, PEU: 5 podst oc: opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: test pisemny zawierający pytania: jednokrotnego wyboru, zdań niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 6,7,8 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Obserwacja podczas pracy grupowej oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 6,7,8 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: umiejętność rozwiązania problemu praktycznego poruszanego na ćwiczeniach oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,wykład Dyskusja, PEU: 1,2,3,4,5 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: udział w dyskusji oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Egzamin pisemny, PEU: 1,2,3,4,5 podst oc: opanowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: test pisemny zawierający pytania: jednokrotnego wyboru, zdań niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
Heszen I., Sęk H. (2012), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa. Woynarowska B. (red) (2017). Edukacja zdrowotna. Warszawa.Sęk H. Cieślak R (red.) (2011), Wsparcie społeczne, stres, zdrowie, PWN, Warszawa Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010), Osobowość, stres a zdrowie, wyd. 2. uzupełnione, Difin SA, Warszawa. Duhigg, C. (2012), Siła nawyku, PWN, Warszawa. Fiore, N. (2013), Nawyk samodyscypliny, Helion, Gliwice. Nowina-Konopka, M., Feleszka W., Małecki, Ł. (2018) Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Medycyna Praktyczna, Kraków
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: