Opieka i edukacja zdrowotna w cukrzycy PPI-SM>OZDRCU
Po zakończeniu przedmiotu student współpracuje z pacjentem diabetologicznym i jego rodziną w procesie diagnozowania, terapii i pielęgnowania. Student rozumie wpływ stylu życia człowieka na powstanie cukrzycy.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
B.W32. + 1 + zna zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy, astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc,,B.W33. + 2 + zna patomechanizm cukrzycy, astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej,,B.U34. + 3 + potrafi wykorzystywać aktualną wiedzę w celu zapewnienia wysokiego poziomu edukacji terapeutycznej pacjentów chorych na cukrzycę, ich rodzin i opiekunów,,B.U35. + 4 + potrafi planować i koordynować opiekę nad pacjentem chorym na cukrzycę,B.U36. + 5 + potrafi motywować pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia,,B.K5. + 6 + jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne,
Kryteria oceniania
wykład Kolokwium, PEU: 1,2 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: kolokwium zawierające pytania: jednokrotnego wyboru, zdań niedokończonych, pytań otwartych i półotwartych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny ,ćwiczenia Obserwacja/opinia, PEU: 3,4,5,6 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Ocena 360°- opinie nauczyciela, kolegów/koleżanek, samoocena oceny: 0 - 100 % Bardzo dobry 0 - -1 % Dobry plus 0 - -1 % Dobry 0 - -1 % Dostateczny plus 0 - -1 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 3,4,5,6 podst oc: opanowanie umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Wykonanie zleconego zadania wg obowiązujących standardów, procedur. Zaliczenie umiejętności z wpisem zaliczenia do Dziennika Umiejętności Praktycznych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny Symulacja, PEU: 3,4,5,6 podst oc: opanowanie umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązanych ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Udział w symulacji. Zaliczenie umiejętności z wpisem zaliczenia do Dziennika Umiejętności Praktycznych oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 90 - 94 % Dobry plus 80 - 89 % Dobry 70 - 79 % Dostateczny plus 60 - 69 % Dostateczny
Literatura
1.Szewczyk A.(red.) Pielęgniarstwo diabetologiczne. Wydawnictwo PZWL Warszawa, 2017 2.Levy D.: Praktyczna opieka diabetologiczna. Wydawnictwo PZWL, 3.Zalecenia w Opiece Diabetologicznej PFED, konsultantów krajowych w dziedzinach: pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego i pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2018. 1. H. Nowakowska: Edukacja zdrowotna. Jak efektywnie uczyć pacjentów z cukrzycą zasad samoopieki. PZWL, Warszawa 2016 2. Ewa Pańkowska (red.): Cukrzyca- personalizacja terapii i opieka nad pacjentem.; Warszawa, Wydawnictwo PZWL, 2017 3. Tobiasz-Kałkun N., Szewczyk A.(red.): Standardy i procedury pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 4.Szczeklik A (red.): Interna Szczeklika 2015/16. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna. Karków 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: