Theoretical foundations of education ERASMUS>PED34
TREŚĆ PRZEDMIOTOWEGO EFEKTU UCZENIA SIĘ
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się student:
1. Zna i rozumie znaczenie psychologicznych, społeczno-kulturowych i filozoficznych uwarunkowań i procesów rozwoju człowieka w projektowaniu procesów wychowania, nauczania, uczenia się i socjalizacji.
2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania głównych środowisk wychowawczych i ich zależność od struktury i funkcji systemu edukacji z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności pedagogicznej, szczególnie w obszarze opieki i wychowania, terapii pedagogicznej, wspierania rozwoju dzieci i młodzieży oraz rehabilitacji osób z dysfunkcjami.
3. Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych szczególnie w obrębie teorii wychowania.
4. Doceniania znaczenia teorii wychowania dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.
TREŚCI PROGRAMOWE ODNIESIONE DO EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Wykład
1. Geneza i ewolucja teorii wychowania (teorie ogólne, średniego zasięgu i empiryczne). Teoria wychowania, jako dyscyplina pedagogiczna. Ogólna charakterystyka teorii wychowania.
2. Historia teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. Istota procesu wychowania i jego właściwości. Struktura procesu wychowania. Sytuacje wychowawcze, ich istota i struktura.
3. Pojęcie wychowania. Wstępne refleksje nad wychowaniem. Wychowanie, jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie. Personalistyczne, społeczne i kulturowe zadania wychowania.
4. Psychologiczne, socjologiczne i filozoficzne podstawy wychowania. Orientacje badawcze w teorii wychowania. Wychowanie adaptacyjne a emancypacyjne (różnice doktrynalne i praktyczne) Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej. Wychowanie według koncepcji humanistycznej. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej.
5. Wychowanie a socjalizacja. Cechy wychowania. Wychowanie a opieka. Wartości źródłem wychowania. Określenie wartości i sposoby ich istnienia. Klasyfikacja wartości. Rola wartości w wychowaniu. Moralność podstawową kategorią prawomocności wychowania.
Samokształcenie
1. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury)
2. Przygotowanie do zaliczenia (prezentacja referat, esej)
3. Przygotowanie projektu
4. Inne
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: