Fundamentals of ethics ERASMUS>PED12
TREŚĆ PRZEDMIOTOWEGO EFEKTU UCZENIA SIĘ
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia zakładanych efektów
uczenia się student:
1. Posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; posiada wiedzą o teoriach edukacyjnych i ich współczesnych formach realizacji ze szczególnym zaakcentowaniem filozoficznych i etycznych podstaw wychowania i kształcenia.
2. Posiada wiedzę dotyczącą współczesnych nurtów filozoficznego myślenia o edukacji. Posiada umiejętność krytycznego i refleksyjnego analizowania wybranych modeli edukacji, modeli szkoły i ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych problemów kształcenia i wychowania w zglobalizowanym świecie.
3. Posiada umiejętność krytycznej analizy współczesnych procesów edukacyjnych w perspektywie lokalnej i globalnej, z wykorzystaniem nowo nabytej wiedzy o kierunkach rozwoju edukacji w kraju i na świecie i ich kontekstach etycznych i filozoficznych.
4. Jest świadomy problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, w działalności praktycznej samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnych z zasadami etyki.
TREŚCI PROGRAMOWE ODNIESIONE DO EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Wykład
1. Edukacja – pedagogika – filozofia – etyka wartości - system pojęć. Edukacja czy pedagogika. Rola filozofii wychowania. Człowiek a myślenie potoczne, religijne, naukowe i filozoficzne. Człowiek i jego podmiotowość w wychowaniu z perspektywy filozofów.
2. Charakterystyka filozofii wychowania jako subdyscypliny filozoficznej, znajdującej się na pograniczu filozofii społecznej, etyki, antropologii i pedagogiki. Filozofia społeczno-polityczna a społeczne funkcje edukacji.
3. Etyczne wyzwania dla wychowawcy i nauczyciela w kulturze konsumenckiej. Edukacja etyczna zorientowana na współpracę w kontekście neoliberalnych transformacji. Edukacja w społeczeństwie demokratycznym/kapitalistycznym/konsumpcyjnym.
4. Ontologiczne, aksjologiczne podstawy wychowania uznawane za myślowy fundament edukacji w kulturze europejskiej. Problem związków pedagogiki i filozofii. Człowiek i filozofia. Antropologia filozoficzna.
5. Dyskurs neoliberalny a edukacja artystyczna, filozoficzna i etyczna. Edukacja humanistyczna w kulturze neoliberalnej. Wartości promowane w kulturze neoliberalnej. Ubóstwo etyczne neoliberalizmu.
Samokształcenie
1. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury)
2. Przygotowanie do zaliczenia (prezentacja referat, esej)
3. Inne
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: