Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Pedagogika > Pedagogika studia licencjackie

Pedagogika studia licencjackie (PDO-SL)

pierwszego stopnia (licencjackie)
stacjonarne, 3-letnie (6 semestrów)
Język: polski

 PEDAGOGIKA – STACJONARNE I stopnia

 OPIS KIERUNKU STUDIÓW

Kierunek studiów Pedagogika dobrze wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i gospodarcze regionu pilskiego. Jest bowiem odpowiedzią na coraz silniej akcentowane potrzeby społeczne z zakresu opieki, wychowania, terapii i wsparcia człowieka na różnych etapach życia. Studia sprofilowane zostały w taki sposób, by w szczególności kształtować kompetencje praktyczne studentów. Program studiów został tak pomyślany, by maksymalizować sposobność nabywania przez studentów kompetencji o operacjonalizacyjnych walorach. Służyć ma temu, po pierwsze dobór przedmiotów, których zdecydowana większość zorientowana jest praktycznie i dotyka ważnych z tego właśnie punktu widzenia zagadnień. Należą do nich między innymi sprawy szeroko rozumianego wsparcia osób z deficytami rozwojowymi i psychospołecznymi, systemu instytucji zorientowanych na takie wsparcie, metody, techniki i narzędzia wspomagania rozwoju człowieka, a także aktywizacji zasobów środowiskowych. Dopełnieniem tej koncepcji programowej są przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, negocjacji, także patologii społecznej, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, oraz psychologii, socjologii, filozofii i etyki. W zamyśle pozwala to na kompleksowe kształcenie studentów w zakresie trzech wymaganych obszarów, to jest: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Po drugie, w programie studiów dominują formy zajęć zorientowane na kształcenie kompetencji praktycznych, w szczególności poprzez udział studentów w laboratoriach i zajęciach o charakterze projektowym. Program studiów umożliwia studentom wybór dwóch grup przedmiotów, w zakresie których będą rozwijać swoje kompetencje. Realizowane będą także przedmioty warsztatowe z możliwością fakultatywnego wyboru zajęć. Zajęcia prowadzone są w oparciu o bardzo wyspecjalizowaną bazę dydaktyczną. Jest to możliwe między innymi z uwagi na zasoby własne ANS w Pile, stale wzbogacane i modernizowane pod kątem potrzeb oferty dydaktycznej kształcenia praktycznego specjalistów z obszaru pedagogiki.

Po trzecie wreszcie, osoby prowadzące zajęcia legitymują się w zdecydowanej większości znaczącym dorobkiem praktycznym w zakresie treści przedmiotowych, jakie zostały im powierzone. Kluczowe dla kierunku przedmioty z zakresu metodyki, treningu interpersonalnego, rehabilitacji, profilaktyki społecznej, patologii i resocjalizacji, a także prawa i rozwiązań instytucjonalnych realizowane są przez doświadczonych praktyków, legitymujących się stopniami naukowymi, a także doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w ważnych instytucjach obszaru opieki, wychowania, terapii, rehabilitacji, leczenia czy resocjalizacji. Wysokie kompetencje przypisać trzeba także nauczycielom akademickim pozyskanym do prowadzenia przedmiotów z zakresu metodologii i statystyki, socjologii, patologii społecznej i komunikacji społecznej. Wszyscy łączą sferę doświadczenia praktycznego z bogatym dorobkiem o profilu akademickim.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent studiów I stopnia, kierunku Pedagogika dysponuje podstawowymi wiadomościami w zakresie wiedzy ogólnopedagogicznej, historyczno-filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej, niezbędnymi do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, jak również technologiami informacyjnymi. Posiada zdolność do autorefleksji dotyczącej oceny własnej roli zawodowej oraz potrzeby doskonalenia własnych umiejętności. Absolwent identyfikuje się z misją Uczelni, kształceniem w duchu humanizmu, patriotyzmu, obywatelskiej odpowiedzialności, społecznej aktywności.

Absolwent uzyskuje podstawowe kompetencje przydatne do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, placówkach opieki, wychowania i rehabilitacji, agendach służb socjalnych, placówkach służby zdrowia i resocjalizacyjnych, oświatowych agendach samorządowych oraz sądownictwie. Podjęcie przez niego pracy w instytucjach systemu oświaty wymaga dodatkowo uzyskania przygotowania pedagogicznego.

Absolwent studiów I stopnia kierunku Pedagogika dysponuje też podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu opieki i wychowania, oraz do konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie). Dysponuje także praktycznymi umiejętnościami w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

Studia są podstawą do zdobycia rzetelnej wiedzy z zakresu nauk o wychowaniu, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na przyszłość zawodową oraz rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

Absolwent może podjąć studia II stopnia na kierunku Pedagogika.

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW

Biuro Obsługi Kierunku - bud. D, II piętro, p. 209

tel. 67 352 26 07

WYMAGANE DOKUMENTY

Od kandydatów na I rok studiów wymagane są następujące dokumenty w języku polskim lub przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego:

  1. podanie o przyjęcie na I rok studiów na ustalonym formularzu,
  2. kopia świadectwa dojrzałości poświadczona przez uczelnię lub notariusza,
  3. kopia świadectwa ukończenia szkoły średniej/ponadgimnazjalnej poświadczona przez uczelnię,
  4. aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz zamieszczenie zdjęcia w formie elektronicznej w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów,
  5. dowód opłaty rekrutacyjnej – 85,00 zł - osobno dla każdego wybranego kierunku,
  6. w przypadku kandydatów kończących zagraniczne szkoły średnie/ponadgimnazjalne (późniejszy termin wydawania świadectw) kandydat może złożyć stosowne zaświadczenie dot. świadectwa dojrzałości. W przypadku przyjęcia na studia, student zobowiązany jest w terminie 14 dni od otrzymania decyzji lub najpóźniej do 15 września dostarczyć oryginał świadectwa dojrzałości pod rygorem skreślenia z listy przyjętych na studia,
  7. oryginał dokumentu potwierdzającego udział w finale olimpiady przedmiotowej, konkursie,
  8. w przypadku złożenia świadectw i dyplomów zagranicznych oraz innych dokumentów z informacjami o przebiegu kształcenia należy dodatkowo złożyć ich tłumaczenie na język polski przez osoby wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2015 roku w sprawie postępowania w celu uznania świadectwa lub innego dokumentu albo potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki uzyskanych w zagranicznym systemie oświaty (Dz. U. z 2015 poz. 447 z późn.zm.).

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia lub na studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

nie dotyczy

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Efekty uczenia zostały zatwierdzone Uchwałą nr V/13/21 Senatu Państwowej Uczelni Stanisława Staszica w Pile, z dnia 25 lutego 2021 roku w sprawie uchwalenia programu studiów dla studiów pierwszego stopnia o profilu praktycznym na kierunku Pedagogika w Państwowej Uczelni Stanisława Staszica w Pile.

WIEDZA – ZNA I ROZUMIE
K1P_W01 zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i pokrewnych dyscyplinach naukowych oraz w praktyce pedagogicznej
K1P_W02 ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie i klasyfikacji nauk oraz o merytorycznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K1P_W03 ma uporządkowaną, podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności pedagogicznej, szczególnie w obszarze opieki i wychowania, terapii pedagogicznej, wspierania rozwoju dzieci i młodzieży oraz rehabilitacji osób z dysfunkcjami
K1P_W04 zna wybrane koncepcje człowieka i jego rozwoju filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz biomedyczne, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej
K1P_W05 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego potrzebach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K1P_W06 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
K1P_W07 ma fundamentalną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, zachodzących w nich zmianach oraz istniejących między nimi relacjach, szczególnie w aspekcie ich wpływu na proces edukacji i wychowania
K1P_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
K1P_W09 ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia oraz rehabilitacji i wsparcia rozwoju, a także zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów
K1P_W10 ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
K1P_W11 zna najważniejsze tradycje, współczesne nurty i systemy pedagogiczne, subdyscypliny i ich wzajemne związki oraz specyfikę w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem
K1P_W12 ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań pedagogicznych, szczególnie o stosowanych w nich metodach, technikach i narzędziach badawczych
K1P_W13 ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjno-leczniczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K1P_W14 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K1P_W15 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K1P_W16 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych
K1P_W17 zna i rozumie podstawowe zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju oraz zasad tworzenia i rozwijania form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z działalnością pedagogiczną, szczególnie w obszarze opieki i wychowania, wsparcia rozwoju oraz terapii i rehabilitacji
K1P_W18 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem zasad i norm etycznych

UMIEJĘTNOŚCI – POTRAFI
K1P_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K1P_U02 potrafi wykorzystywać podstawowym stopniu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu interpretacji oraz szczegółowego opisu i praktycznej analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K1P_U03 potrafi analizować motywy i wzory ludzkich zachowań, diagnozować sytuacje i prognozować skutki, a także różnorodne dysfunkcje rozwojowe oraz organizować konkretne działania praktyczne w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K1P_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności profesjonalne korzystając z różnych źródeł w jęz. polskim i obcym, a także metod i technik doskonalenia swojego zasobu kompetencji
K1P_U05 posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia badań pedagogicznych niezbędnych do opracowania diagnoz pedagogicznych, szczególnie tych powiązanych z praktycznym zastosowaniem w obszarze praktyki opieki i wychowania, terapii i rehabilitacji
K1P_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin
K1P_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z szerokim spektrum odbiorców
K1P_U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je krytyczną, logiczną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
K1P_U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej, potrafi ocenić jakość działań praktycznych realizowanych w ramach wybranej sfery działalności pedagogicznej
K1P_U10 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z działalnością pedagogiczną, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań problemów w obszarze opieki i wychowania, terapii oraz rehabilitacji
K1P_U11 potrafi sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu, związanego z wybraną sferą działalności edukacyjnej, wychowawczej, terapeutycznej, rehabilitacyjnej i kulturalnej, finansowanego ze środków unijnych i krajowych
K1P_U12 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
K1P_U13 potrafi w podstawowym zakresie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji związanych z wybraną działalnością edukacyjną, wychowawczą, terapeutyczną, rehabilitacyjną, pomocową i kulturalną
K1P_U14 potrafi komunikować się w języku obcym, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – JEST GOTÓW DO
K1P_K01 jest przygotowany do krytycznej samooceny swojego poziomu swojej wiedzy i umiejętności w perspektywie osobistych predyspozycji i ograniczeń, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i wykorzystywania swoich zasobów do kreowania praktycznej działalności pedagogicznej
K1P_K02 ma przekonanie o społecznym znaczeniu wiedzy i umiejętności pedagogicznych w obszarze opieki i wychowania, terapii i rehabilitacji i w innych polach działania pedagogicznego
K1P_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K1P_K04 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
K1P_K05 dostrzega problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, a także zasięga opinii ekspertów w przypadku niemożności samodzielnego rozwiązania problemów
K1P_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, hierarchizuje własne cele, a także optymalizuje, na bazie przyjętego systemu wartości, rozwiązania w działalności pedagogicznej
K1P_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, a także jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
K1P_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
egz - Egzamin
lab - Laboratorium
p - Praktyka
pro - Projekty
sem - Seminarium
e - Egzamin
x - Ocena końcowa
z - ZAL
zo - Zaliczenie na ocenę
2 semestr, Pedagogika, studia stacjonarne, pierwszego stopniaECTSwykegzlabpprosemzal
Język angielski II230zo
Wychowanie fizyczne 2030z
Podstawy dydaktyki21515x
Wprowadzenie do psychologii3151515x
Wprowadzenie do socjologii3151515x
Emisja głosu115x
Pedagogika społeczna3151515x
Pierwsza pomoc115x
Socjologia wychowania3151515x
Praktyka obserwacyjna8240x
Przedmioty do wyboru 1:
Podstawy gerontologii społecznej4151530x
Przedmioty do wyboru 2:
Podstawy terapii psychopedagogicznej i wspomagania rozwoju4151530x
Razem:34105180240135
4 semestr, Pedagogika, studia stacjonarne, pierwszego stopniaECTSwykegzlabpprosemzal
Język angielski IV wraz z egzaminem B23030e
Seminarium dyplomowe II115x
Patologie społeczne3151515x
Problemy współczesnej rodziny3151515x
Praktyka asystencka II8240x
Przedmiot do wyboru:
Arteterapia31530x
Biblioterapiajak powyżej1530x
Przedmiot do wyboru:
Dramaterapia31530x
Ergoterapiajak powyżej1530x
Przedmioty do wyboru 1:
Pomoc i opieka dla seniorów4151530x
Trening umiejętności społecznych21515x
Przedmioty do wyboru 2:
Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji21515x
Metodyka zajęć kompensacyjno - korekcyjnych dla osób z zaburzeniami somatycznymi i ruchowymi4151530x
Razem:366018024024015
5 semestr, Pedagogika, studia stacjonarne, pierwszego stopniaECTSwykegzlabpprosemzal
Seminarium dyplomowe III115x
Poradnictwo rodzinne i wychowawcze21515x
Przedmiot do wyboru:
Metody fizjoterapeutyczne dla dorosłych i osób starszych31530x
Metody fizjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieżyjak powyżej1530x
Przedmiot do wyboru:
Praca z jednostką i grupą31530x
Praca z rodzinąjak powyżej1530x
Przedmiot do wyboru:
Warsztat umiejętności diagnostycznych wychowawcy31530x
Warsztat umiejętności wychowawczychjak powyżej1530x
Przedmioty do wyboru 1:
Formy wspierania rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży21515x
Metody i formy rewalidacji dzieci i młodzieży4153015x
Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i wyrównawczej z dziećmi i młodzieżą31530x
Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej3151515x
Podstawy organizacji pomocy społecznej21515x
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi21515x
System instytucji opiekuńczo - wychowawczych i pomocowych21515x
Przedmioty do wyboru 2:
Konstruowanie IPWWR - planowanie i ewaluacja działań zespołu WWR31530x
Metodyka oddziaływań wspierających rozwój młodzieży i dorosłych21515x
Metodyka pomocy i wsparcia rodzin osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi21515x
Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka4153015x
Podstawy dydaktyki specjalnej21515x
Psychologiczne i neurofizjologiczne podstawy procesu uczenia się3151515x
Trudności w nauce w cyklu życia21515x
Razem:486034543515
6 semestr, Pedagogika, studia stacjonarne, pierwszego stopniaECTSwykegzlabpprosemzal
Seminarium dyplomowe IV (wraz z przygotowaniem do egzaminu dyplomowego)730x
Wybrane zagadnienia prawa rodzinnego, opiekuńczego i nieletnich21515x
Praktyka asystencko-pedagogiczna8240x
Przedmioty do wyboru 1:
Konstruowanie i realizowanie programów profilaktycznych31530x
Media w pracy opiekuńczo-wychowawczej21515x
Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością43030x
Społeczna integracja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym43030x
Przedmioty do wyboru 2:
Metody terapii zaburzeń mowy21515x
Metodyka pracy z osobami niedostosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania31530x
Metodyka zajęć terapeutycznych dla osób z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego43030x
Metodyka zajęć terapeutycznych dla osób z zaburzeniami sensorycznymi i umysłowymi43030x
Razem:431519524021030

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ans.pila.pl/