Podstawy pielęgniarstwa II PPI-SL>PPAI2
Przygotowanie studenta do sprawowania opieki skoncentrowanej na człowieku zdrowym, chorym, zagrożonym chorobą, jego rodzinie, grupie społecznej, uwzględniającej osiągnięcia nauk humanistycznych i medycznych, oczekiwania i odczucia odbiorcy usług. Przygotowanie studenta do oceny stanu bio-psycho-społecznego pacjenta, określania celów opieki i planowania doboru właściwych metod i technik w pielęgnowaniu. Kształtowanie postawy empatii, odpowiedzialności i sumienności podczas pełnionych ról zawodowych pielęgniarki, pielęgniarza
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2020/2021-L: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2019/2020-L: |
Efekty kształcenia
C.W7. + 1 + zna istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady itechnikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych,,C.W8. + 2 + zna zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu,,C.W9. + 3 + zna zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej,,C.W10. + 4 + zna zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich,,C.W11. + 5 + zna udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji,,C.U6. + 6 + potrafi wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe,,C.U11. + 7 + potrafi przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami,,C.U12. + 8 + potrafi podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków,,C.U13. + 9 + potrafi wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi,,C.U15. + 10 + potrafi zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego,,C.U26. + 11 + potrafi prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią,,C.K1. + 12 + potrafi kierować się dobrem pacjenta, szanować godności i autonomię osób powierzonych opiece, okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną,,C.K2. + 13 + potrafi przestrzegać praw pacjenta,,C.K3. + 14 + potrafi samodzielnie i rzetelnie wykonywać zawodów zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegać wartości i powinności moralne w opiece nad pacjentem,,C.K4. + 15 + potrafi ponosić odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe,,C.K5. + 16 + potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu,,C.K6. + 17 + potrafi przewidywać i uwzględniać czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta,C.K7. + 18 + potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności ikompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Kryteria oceniania
ćwiczenia Sprawdzian umiejętności, PEU: 6,7,8,9,10,11 podst oc: opanowanie umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Zaliczenie w oparciu o: •listy kontrolne (tzw. check-list) do oceny prawidłowości wykonania procedur •zaliczenie umiejętności praktycznych zawartych w Dzienniku Umiejętności Praktycznych, •aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 85 - 94 % Dobry plus 75 - 84 % Dobry 65 - 74 % Dostateczny plus 55 - 64 % Dostateczny ,samokształcenie Sprawdzian umiejętności, PEU: 3 podst oc: opanowanie umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Zaliczenie w oparciu o: •listy kontrolne (tzw. check-list) do oceny prawidłowości wykonania procedur •zaliczenie umiejętności praktycznych zawartych w Dzienniku Umiejętności Praktycznych, •aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 85 - 94 % Dobry plus 75 - 84 % Dobry 65 - 74 % Dostateczny plus 55 - 64 % Dostateczny ,wykład Egzamin pisemny, PEU: 2,3,4,5 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU kryt_zal: test wielokrotnego wyboru oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 85 - 94 % Dobry plus 75 - 84 % Dobry 65 - 74 % Dostateczny plus 55 - 64 % Dostateczny Prace samokształceniowe studentów, PEU: 2,3,4,5 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce kryt_zal: Praca pisemna na minimum 1000 słów na wybranych aspektów opieki pielęgniarskiej oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 85 - 94 % Dobry plus 75 - 84 % Dobry 65 - 74 % Dostateczny plus 55 - 64 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: 3 podst oc: opanowanie umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Zaliczenie w oparciu o: •listy kontrolne (tzw. check-list) do oceny prawidłowości wykonania procedur •zaliczenie umiejętności praktycznych zawartych w Dzienniku Umiejętności Praktycznych, •aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 85 - 94 % Dobry plus 75 - 84 % Dobry 65 - 74 % Dostateczny plus 55 - 64 % Dostateczny Test, PEU: 4,5 podst oc: opanowanie wiedzy opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością do zastosowania w praktyce kryt_zal: Zaplanowanie prawidłowych działań pielęgniarskich do opisu przypadku oceny: 95 - 100 % Bardzo dobry 85 - 94 % Dobry plus 75 - 84 % Dobry 65 - 74 % Dostateczny plus 55 - 64 % Dostateczny
Literatura
Górajek-Jóźwik J. Filozofia i teorie pielęgniarstwa. Lublin, 2007. Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Lublin, 2007. Lesińska-Sawicka M. (red.) Zastosowanie case study w pielęgniarstwie. Wprowadzenie do zagadnienia. Warszawa, 2009. Poznańska S., Płaszewska–Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. Kraków, 2001. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. Podstawy pielęgniarstwa tom I - założenia teoretyczne. Lublin, 2004. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. Podstawy pielęgniarstwa tom II - wybrane działania pielęgniarskie. Lublin, 2004. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Warszawa, 2006. Kawczyńska–Butrym Z. Diagnoza pielęgniarska. Warszawa, 1999. Górajek-Jóźwik J. Proces pielęgnowania. Warszawa, 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: