Ratownictwo medyczne studia magisterskie (WRM-NM) | |
drugiego stopnia niestacjonarne, 2-letnie (4 semestry) Język: polski | Opis ogólnyRATOWNICTWO MEDYCZNE - studia niestacjonarne II˚ magisterskie OPIS KIERUNKU STUDIÓW TStudia magisterskie na kierunku Ratownictwo Medyczne w ANS w Pile przygotowują wysoko wykwalifikowanych specjalistów do pracy w systemie ochrony zdrowia. Program łączy nowoczesną wiedzę teoretyczną z intensywnym kształceniem praktycznym, realizowanym m.in. w Centrum Symulacji Ratownictwa Medycznego oraz podmiotach leczniczych. Kierunek odpowiada na realne potrzeby rynku pracy, kładąc nacisk na rozwój kompetencji przywódczych, organizacyjnych, społecznych i naukowych. Studenci uczą się podejmowania decyzji w warunkach stresu, współpracy w zespole oraz stosowania aktualnych standardów postępowania ratunkowego. Koncepcja kształcenia wpisuje się w misję i strategię rozwoju uczelni, wspiera innowacyjność w regionie oraz umożliwia prowadzenie badań z zakresu medycyny ratunkowej. Absolwenci są przygotowani do pełnienia roli liderów zespołów ratowniczych, edukatorów i menedżerów w systemie ochrony zdrowia. SYLWETKA ABSOLWENTA Absolwent kierunku jest przygotowany do wykonywania zawodu ratownika medycznego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym medycznych czynności ratunkowych. Absolwent po zakończonym cyklu kształcenia na studiach II stopnia osiąga efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych określonych w standardach nauczania na podstawie Rozporządzenia Ministerstwa Nauki z dnia 10 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: 1) etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu ratownika medycznego i udzielania świadczeń zdrowotnych; 2) założenia kształcenia na studiach przygotowującego do wykonywania zawodu ratownika medycznego i kształcenia podyplomowego ratowników medycznych; 3) problematykę zarządzania zespołem oraz organizacji i zarządzania podmiotem systemu ochrony zdrowia; 4) uwarunkowania rozwoju jakości świadczeń zdrowotnych i zasady zarządzania jakością; 5) medyczne czynności ratunkowe i świadczenia zdrowotne inne niż medyczne czynności ratunkowe oraz standardy ich realizacji; 6) mechanizmy działania produktów leczniczych oraz zasady ich ordynowania; 7) patofizjologię, objawy i przebieg chorób prowadzących do nagłego stanu zagrożenia zdrowotnego; 8) sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych; 9) metody i zasady prowadzenia badań naukowych; 10) wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych; 11) potrzeby pacjentów niepełnosprawnych. 2. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: 1) rozwiązywać problemy zawodowe powstające w ramach wykonywania zawodu ratownika medycznego, w szczególności związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji, wykonywać czynności i realizować procedury objęte zakresem działalności zawodowej ratownika medycznego; 2) opracowywać założenia polityki kadrowej dla zespołu ratownictwa medycznego, odpowiednie do zapotrzebowania podmiotu systemu ochrony zdrowia; 3) organizować i nadzorować pracę zespołu ratownictwa medycznego niezbędnego do udzielania świadczeń zdrowotnych; 4) rozpoznawać stany nagłego zagrożenia zdrowotnego; 5) samodzielnie wykonywać medyczne czynności ratunkowe i udzielać świadczeń zdrowotnych innych niż medyczne czynności ratunkowe; 6) koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia; 7) samodzielnie podawać produkty lecznicze; 8) komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i religijne; 9) prowadzić badania naukowe, upowszechniać ich wyniki, wykorzystywać wyniki badań naukowych i światowy dorobek naukowy w zakresie ratownictwa medycznego; 10) wykorzystywać nowoczesne metody nauczania i ewaluacji stosowane w kształceniu na studiach przygotowującym do wykonywania zawodu ratownika medycznego i kształceniu podyplomowym ratowników medycznych. 3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: 1) dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych; 2) formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; 3) okazywania dbałości o prestiż zawodu ratownika medycznego i solidarność zawodową; 4) rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu ratownika medycznego i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań; 5) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych; 6) wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów; 7) radzenia sobie ze stresem i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego. MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW Biuro Obsługi Kierunków Medycznych - bud. B, parter, p. 6 tel. 67 352 26 93 WYMAGANE DOKUMENTY DO PODJĘCIA STUDIÓW Od kandydatów na I rok studiów wymagane są następujące dokumenty w języku polskim lub przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego:
UWAGI DOTYCZĄCE ZAŚWIADCZEŃ LEKARSKICH Od kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek ratownictwo medyczne wymagane jest zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów (zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 - Dz.U. z 2019 r. poz. 1651) wystawione przez lekarza medycyny pracy. Badania kandydatów wykonywane są bezpłatnie na podstawie imiennego skierowania wystawionego przez uczelnię w Wielkopolskim Centrum Medycyny Pracy w Pile. Wielkopolskie Centrum Medycyny Pracy Al. Wojska Polskiego 49 a 64-920 Piła Godziny przyjęć: 8.00 – 12.30 |
Przyznawane kwalifikacje:
Efekty kształcenia
Program studiów realizowany zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku ratownictwo medyczne określonymi w rozporządzeniu Ministra Nauki z dnia 10 października 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. z 2024 r., poz. 1514).
Efekty uczenia się zostały zatwierdzone uchwałą nr VI/11/25 Senatu Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile z dnia 20 lutego 2025 r. w sprawie uchwalenia programu studiów II stopnia na kierunku Ratownictwo Medyczne o profilu praktycznym.
WIEDZA – ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:
A.W1. znaczenie i skutki prawne zdarzeń medycznych;
A.W2. problematykę zdarzeń niepożądanych i błędów medycznych w aspekcie
bezpieczeństwa pacjenta;
A.W3. istotę błędów medycznych w medycznych czynnościach ratunkowych oraz
w świadczeniach zdrowotnych;
A.W4. problematykę ubezpieczeń w zakresie odpowiedzialności cywilnej;
A.W5. przepisy prawa dotyczące przetwarzania danych osobowych szczególnych kategorii w systemie ochrony zdrowia;
A.W6. uprawnienia zawodowe ratownika medycznego do udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym medycznych czynności ratunkowych;
A.W7. metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia;
A.W8. zasady funkcjonowania organizacji i budowania jej struktur w ochronie zdrowia;
A.W9. pojęcie kultury organizacyjnej i czynniki ją determinujące;
A.W10. mechanizmy podejmowania decyzji w zakresie zarządzania;
A.W11. style zarządzania i znaczenie przywództwa w ratownictwie medycznym;
A.W12. zasady udzielania i finansowania świadczeń zdrowotnych;
A.W13. specyfikę pełnienia funkcji kierowniczych, w tym istotę delegowania zadań;
A.W14. metody diagnozy organizacyjnej, koncepcję i teorię zarządzania zmianą w organizacji oraz zasady zarządzania strategicznego;
A.W15. problematykę zarządzania zasobami ludzkimi;
A.W16. uwarunkowania rozwoju zawodowego ratowników medycznych;
A.W17. modele i strategie zarządzania jakością w opiece zdrowotnej;
A.W18. prawa pacjenta;
A.W19. marketing świadczeń zdrowotnych w publicznym i niepublicznym sektorze ochrony zdrowia;
A.W20. znaczenie profesjonalizmu w zawodzie ratownika medycznego;
A.W21. specyfikę i rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
B.W1. zasady oceny stanu pacjenta w celu ustalenia sposobu postępowania i podjęcia medycznych czynności ratunkowych albo odstąpienia od nich, w tym w przypadku rozpoznania śmierci;
B.W2. gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową człowieka;
B.W3. zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego;
B.W4. zasady opieki nad pacjentem – biorcą narządów przed i po ich przeszczepieniu oraz nad dawcą narządów;
B.W5. wskazania i zasady stosowania tlenoterapii, wentylacji mechanicznej inwazyjnej i nieinwazyjnej oraz jej monitorowania, a także możliwe powikłania jej zastosowania w podmiocie wykonującym działalność leczniczą lub środowisku domowym;
B.W6. wskazania do przyrządowego przywracania drożności dróg oddechowych metodami nadgłośniowymi wraz z odsysaniem dróg oddechowych i techniki ich wykonywania;
B.W7. wskazania do intubacji dotchawiczej z wykorzystaniem dostępnego sprzętu i leków przez usta i przez nos oraz do prowadzenia wentylacji zastępczej, a także techniki ich wykonywania u dorosłych;
B.W8. wskazania do intubacji dotchawiczej z wykorzystaniem dostępnego sprzętu i leków przez usta i przez nos oraz do prowadzenia wentylacji zastępczej, a także techniki ich wykonywania u dzieci, w tym niemowląt i noworodków;
B.W9. wskazania do konikopunkcji i konikotomii oraz techniki ich wykonywania;
B.W10. wskazania do wykonania zabiegów elektroterapii u pacjentów z niestabilnością hemodynamiczną, w tym kardiowersji i elektrostymulacji;
B.W11. wskazania do wykonania kaniulacji żył obwodowych kończyn górnych i dolnych oraz żyły szyjnej zewnętrznej, a także technikę jej wykonania, w tym z wykorzystaniem ultrasonografii;
B.W12. wskazania do wykonania kaniulacji żył centralnych i naczyń tętniczych oraz technikę jej wykonania;
B.W13. możliwości zastosowania badania USG do lokalizacji naczyń obwodowych w czasie ich kaniulacji, do potwierdzenia prawidłowego umiejscowienia cewnika Foleya, sondy żołądkowej, rurki intubacyjnej oraz przepływu naczyniowego i ukrwienia rany, w celu diagnostyki lub potwierdzenia występowania schorzeń i urazów narządów;
B.W14. nowoczesne metody łagodzenia bólu w oparciu o skalę oceny bólu, z uwzględnieniem farmakoterapii dzieci;
B.W15. zasady wykonania intubacji u pacjentów z zachowanymi oznakami krążenia;
B.W16. zasady analgezji i sedacji niezbędne do wykonania procedur medycznych;
B.W17. wskazania do zaopatrywania chirurgicznego ran powierzchownych i głębokich i zasady tego zaopatrywania;
B.W18. wskazania do wykonania zabiegów fasciotomii i escharotomii i zasady ich wykonywania;
B.W19. wskazania do wykonania drenażu jamy opłucnowej, torakotomii ratunkowej i torakotomii prostej (Finger thoracostomy) i zasady ich wykonywania;
B.W20. podstawowe zasady wykonywania badań obrazowych i diagnostyki za pomocą tych badań, w szczególności z wykorzystaniem obrazu badania ultrasonograficznego w protokołach FAST, eFAST, BLUE, RUSH, RADiUS;
B.W21. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
B.W22. cel badań laboratoryjnych w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
B.W23. przyczyny i objawy śmierci oraz zasady jej rozpoznawania, a także zasady stwierdzania zgonu;
B.W24. wskazania i zasady wykonania intubacji techniką sekwencji szybkiej intubacji (Rapid Sequence Intubation, RSI) u dorosłych z zachowanymi oznakami krążenia;
B.W25. wskazania i zasady wykonania intubacji techniką RSI u dzieci z zachowanymi oznakami krążenia;
C.W1. kierunki, zakres i rodzaje badań naukowych w ratownictwie medycznym i medycynie ratunkowej;
C.W2. dobre praktyki w badaniach naukowych;
C.W3. metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w jakościowych i ilościowych badaniach naukowych;
C.W4. zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych;
C.W5. źródła naukowej informacji medycznej;
C.W6. sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych;
C.W7. zasady praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine);
C.W8. współczesną organizację i rozwój systemów ratownictwa medycznego;
C.W9. inicjatywy i strategie międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia;
C.W10. metodologię badań naukowych;
C.W11. zasady analizy i prezentacji wyników badań naukowych oraz ich upowszechniania;
C.W12. wybrane pojęcia z zakresu dydaktyki medycznej;
C.W13. zasady przygotowania do działalności dydaktycznej i edukacyjnej;
C.W14. metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane w kształceniu na studiach przygotowującym do wykonywania zawodu ratownika medycznego i kształceniu podyplomowym ratowników medycznych;
C.W15. zasady oceny stanu pacjenta w celu ustalenia sposobu postępowania i podjęcia medycznych czynności ratunkowych albo odstąpienia od nich, w tym w przypadku rozpoznania śmierci;
C.W16. przyczyny i objawy śmierci oraz zasady jej rozpoznawania oraz zasady stwierdzania zgonu.
UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI:
A.U1. oceniać zdarzenia w kontekście zgodności z przepisami prawa oraz możliwości i sposobów dochodzenia roszczeń, a także wskazać możliwości rozwiązania danego problemu;
A.U2. kwalifikować daną sytuację zawodową w odniesieniu do prawa cywilnego, prawa karnego i prawa pracy oraz w zakresie odpowiedzialności zawodowej;
A.U3. analizować przyczyny błędów medycznych i wdrażać działania zapobiegawcze w ramach uprawnień zawodowych ratownika medycznego;
A.U4. stosować metody analizy strategicznej niezbędne dla funkcjonowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
A.U5. organizować i nadzorować pracę w ramach pełnionych funkcji w systemie ochrony zdrowia;
A.U6. stosować różne metody podejmowania decyzji zawodowych i zarządczych;
A.U7. planować zasoby ludzkie, wykorzystując różne metody, organizować rekrutację
pracowników i realizować proces adaptacji zawodowej;
A.U8. opracować plan własnego rozwoju zawodowego i motywować do rozwoju zawodowego innych członków podległego zespołu;
A.U9. opracowywać standardy organizacyjne oraz przygotowywać opisy stanowisk pracy dla ratowników medycznych i innych podległych pracowników;
A.U10. opracowywać harmonogramy pracy zespołu ratownictwa medycznego;
A.U11. nadzorować jakość świadczeń zdrowotnych w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, w tym przygotować ten podmiot do zewnętrznej oceny jakości;
A.U12. wykorzystywać zróżnicowane metody i techniki komunikacji interpersonalnej uwzględniające uwarunkowania kulturowe, etniczne, religijne i społeczne;
A.U13. rozpoznawać kulturowe uwarunkowania stylu życia mające wpływ na zdrowie i chorobę;
A.U14. uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe w odniesieniu do potrzeb pacjentów w opiece zdrowotnej;
A.U15. zachować profesjonalną postawę w podejmowaniu czynności ratunkowych;
A.U16. dostosować sposób komunikacji do potrzeb i stanu pacjenta;
A.U17. komunikować się w zespole i dzielić się wiedzą;
A.U18. porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego obejmującym terminologię w zakresie zagadnień związanych z ochroną zdrowia i terminologię specjalistyczną z zakresu ratownictwa medycznego;
B.U1. monitorować czynność układu krążenia metodami nieinwazyjnymi oraz inwazyjnymi;
B.U2. przywracać drożność dróg oddechowych metodami nadgłośniowymi niezależnie od stanu pacjenta;
B.U3. wykonywać intubację dotchawiczą w laryngoskopii bezpośredniej u dorosłych z zachowanymi oznakami krążenia, z wykorzystaniem farmakologii;
B.U4. wykonywać intubację dotchawiczą w laryngoskopii bezpośredniej u dzieci, w tym niemowląt i noworodków, z zachowanymi oznakami krążenia, z wykorzystaniem farmakologii;
B.U5. wykonywać intubację dotchawiczą w laryngoskopii bezpośredniej u dorosłych z zachowanymi oznakami krążenia, z wykorzystaniem farmakologii w technice RSI;
B.U6. wykonywać intubację dotchawiczą w laryngoskopii bezpośredniej u dzieci, w tym niemowląt i noworodków, z zachowanymi oznakami krążenia, z wykorzystaniem farmakologii w technice RSI;
B.U7. wykonywać konikopunkcję oraz konikotomię;
B.U8. prowadzić wentylację wspomaganą i zastępczą u dorosłych i dzieci, w tym niemowląt i noworodków;
B.U9. zaopatrywać chirurgicznie ranę, zakładać i zmieniać opatrunek chirurgiczny;
B.U10. asystować przy wykonywaniu typowych procedur chirurgicznych w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności przy wykonywaniu torakotomii, endoskopii, laparotomii i fasciotomii;
B.U11. sprawować opiekę medyczną nad pacjentem po zabiegu torakochirurgicznym;
B.U12. sprawować opiekę medyczną nad pacjentem w trakcie leczenia nerkozastępczego;
B.U13. ocenić wynik badania radiologicznego u pacjenta w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;
B.U14. wykonać i zinterpretować badanie USG w protokołach ratunkowych;
B.U15. pobrać materiał biologiczny do badań laboratoryjnych, mikrobiologicznych i toksykologicznych i zinterpretować wyniki tych badań – w podstawowym zakresie;
B.U16. prowadzić dokumentację medyczną w zakresie wykonywanych czynności;
B.U17. sprawować opiekę nad kobietą ciężarną w trakcie transportu oraz przyjąć poród w warunkach pozaszpitalnych;
B.U18. podjąć czynności ratunkowe w przypadku krwotoku położniczego;
B.U19. prowadzić dokumentację w zakresie wykonywanych czynności, w tym w przypadku zgonu pacjenta, urodzenia dziecka martwego i odstąpienia od medycznych czynności ratunkowych;
B.U20. rozpoznać pewne znamiona śmierci i stwierdzić zgon pacjenta;
C.U1. wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w ratownictwie medycznym i medycynie ratunkowej;
C.U2. zaplanować badanie naukowe, omówić jego cel i spodziewane wyniki;
C.U3. przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;
C.U4. pozyskiwać i przygotowywać bazy danych do obliczeń statystycznych;
C.U5. stosować testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych;
C.U6. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia właściwe w zakresie ratownictwa medycznego;
C.U7. analizować inicjatywy oraz strategie krajowe i międzynarodowe dotyczące ochrony i promocji zdrowia;
C.U8. wskazać uwarunkowania rozwoju badań naukowych w ratownictwie medycznym i medycynie ratunkowej;
C.U9. wskazać priorytety badań naukowych w ratownictwie medycznym w ujęciu międzynarodowym, europejskim i krajowym;
C.U10. scharakteryzować metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w badaniach naukowych w ratownictwie medycznym i medycynie ratunkowej;
C.U11. opracować model badawczy, w tym sformułować cel badań, problemy badawcze, zmienne, wskaźniki do zmiennych, metody, techniki i narzędzia badawcze oraz dobrać grupę do badań;
C.U12. wskazać różnice między praktyką opartą na dowodach naukowych a praktyką opartą na faktach;
C.U13. wskazać etapy praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine);
C.U14. scharakteryzować poziomy i stopnie dowodów naukowych;
C.U15. przygotowywać rekomendacje w oparciu o dowody naukowe;
C.U16. organizować proces dydaktyczny z wykorzystaniem nowoczesnych technologii stosowanych w kształceniu na studiach przygotowującym do wykonywania zawodu ratownika medycznego i kształceniu podyplomowym ratowników medycznych;
C.U17. dobierać odpowiednie środki i metody nauczania stosowane w działalności dydaktycznej;
C.U18. prowadzić dokumentację w zakresie wykonywanych czynności, w tym w przypadku zgonu pacjenta, urodzenia dziecka martwego i odstąpienia od medycznych czynności ratunkowych;
C.U19. rozpoznać pewne znamiona śmierci i stwierdzić zgon pacjenta.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K.K1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
K.K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K.K3. okazywania dbałości o prestiż zawodu ratownika medycznego i solidarność zawodową;
K.K4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu ratownika medycznego i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
K.K5. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie czynności zawodowych;
K.K6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów;
K.K7. radzenia sobie ze stresem i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego.