Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Pedagogika > Pedagogika studia magisterskie

Pedagogika studia magisterskie (PDO-SM)

drugiego stopnia
stacjonarne, 2-letnie (4 semestry)
Język: polski

 PEDAGOGIKA – STACJONARNE II˚ magisterskie

 OPIS KIERUNKU STUDIÓW

Kierunek studiów Pedagogika dobrze wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i gospodarcze regionu pilskiego. Jest bowiem odpowiedzią na coraz silniej akcentowane potrzeby społeczne z zakresu opieki, wychowania, terapii i wsparcia człowieka na różnych etapach życia. Studia sprofilowane zostały w taki sposób, by w szczególności kształtować kompetencje praktyczne studentów. Program studiów został tak pomyślany, by maksymalizować sposobność nabywania przez studentów kompetencji o operacjonalizacyjnych walorach. Służyć ma temu, po pierwsze dobór przedmiotów, których zdecydowana większość zorientowana jest praktycznie i dotyka ważnych z tego właśnie punktu widzenia zagadnień. Należą do nich między innymi sprawy szeroko rozumianego wsparcia osób z deficytami rozwojowymi i psychospołecznymi, systemu instytucji zorientowanych na takie wsparcie, metody, techniki i narzędzia wspomagania rozwoju człowieka, a także aktywizacji zasobów środowiskowych. Dopełnieniem tej koncepcji programowej są przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, negocjacji, także patologii społecznej, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, oraz psychologii, socjologii, filozofii i etyki. W zamyśle pozwala to na kompleksowe kształcenie studentów w zakresie trzech wymaganych obszarów, to jest: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Po drugie, w programie studiów dominują formy zajęć zorientowane na kształcenie kompetencji praktycznych, w szczególności poprzez udział studentów w laboratoriach i zajęciach o charakterze projektowym. Program studiów umożliwia studentom wybór dwóch grup przedmiotów w zakresie których będą rozwijać swoje kompetencje. Zajęcia prowadzone są w oparciu o bardzo wyspecjalizowaną bazę dydaktyczną. Jest to możliwe między innymi z uwagi na zasoby własne ANS w Pile, stale wzbogacane i modernizowane pod kątem potrzeb oferty dydaktycznej kształcenia praktycznego specjalistów z obszaru pedagogiki.

Po trzecie wreszcie, osoby prowadzące zajęcia legitymują się w zdecydowanej większości znaczącym dorobkiem praktycznym w zakresie treści przedmiotowych, jakie zostały im powierzone. Kluczowe dla kierunku przedmioty z zakresu metodyki, treningu interpersonalnego, rehabilitacji, profilaktyki społecznej, patologii i resocjalizacji, a także prawa i rozwiązań instytucjonalnych, realizowane są przez doświadczonych praktyków, legitymujących się stopniami naukowymi, a także doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w ważnych instytucjach obszaru opieki, wychowania, terapii, rehabilitacji, leczenia czy resocjalizacji. Wysokie kompetencje przypisać trzeba także nauczycielom akademickim pozyskanym do prowadzenia przedmiotów z zakresu metodologii i statystyki, socjologii, patologii społecznej i komunikacji społecznej. Wszyscy łączą sferę doświadczenia praktycznego z bogatym dorobkiem o profilu akademickim.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent studiów II stopnia, kierunku Pedagogika dysponuje pogłębioną wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną, które są niezbędne do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada poszerzone umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Sprawnie posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada ugruntowaną zdolność do autorefleksji dotyczącej oceny własnej roli zawodowej oraz potrzeby stałego doskonalenia własnych umiejętności. Absolwent w pełni identyfikuje się z misją Uczelni, kształceniem w duchu humanizmu, patriotyzmu, obywatelskiej odpowiedzialności, społecznej aktywności.

Absolwent uzyskuje poszerzone, specjalistyczne kompetencje przydatne do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, placówkach opieki, wychowania i rehabilitacji, agendach służb socjalnych, placówkach służby zdrowia i resocjalizacyjnych, oświatowych agendach samorządowych oraz sądownictwie. Podjęcie przez niego pracy w instytucjach systemu oświaty wymaga dodatkowo uzyskania przygotowania pedagogicznego.

Absolwent studiów II stopnia kierunku Pedagogika dysponować będzie zaawansowaną wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia i interpretowania społeczno-kulturowego kontekstu opieki i wychowania, oraz do kreowania i konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto powinien posiadać szeroką wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie). Powinien także opanować w wysokim stopniu praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

Studia umożliwiają zdobycie rzetelnej, pogłębionej wiedzy z zakresu nauk o wychowaniu, rozwinięcie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na przyszłość zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW

Biuro Obsługi Kierunków Społecznych  bud. D, II piętro, p. 209

tel.  67 352 26 07

WYMAGANE DOKUMENTY

Od kandydatów na I rok studiów wymagane są następujące dokumenty w języku polskim lub przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego:

  1. podanie o przyjęcie na I rok studiów na ustalonym formularzu,
  2. kopia świadectwa dojrzałości poświadczona przez uczelnię lub notariusza,
  3. kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich potwierdzona przez uczelnię lub notariusza
  4. kopia suplementu do dyplomu potwierdzona przez uczelnię lub notariusza – dotyczy absolwentów, którzy ukończyli studia w latach, w których był on wydawany, a w przypadku pozostałych studentów wypis z indeksu,
  5. aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz zamieszczenie zdjęcia w formie elektronicznej w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów,
  6. dowód opłaty rekrutacyjnej – 85,00 zł – osobno dla każdego wybranego kierunku,
  7. zaświadczenie o średniej ważonej punktami ECTS za studia, a w przypadku studentów, rozliczanych w systemie bez punktów ECTS jest to średnia arytmetyczna za studia pierwszego stopnia lub jednolite magisterskie,
  8. umożliwia się złożenie zaświadczenia o ukończeniu studiów pierwszego stopnia przez absolwentów, dla których nie upłynął ustawowy termin wydania dyplomu przez uczelnię,
  9. w przypadku złożenia świadectw i dyplomów zagranicznych oraz innych dokumentów z informacjami o przebiegu kształcenia należy dodatkowo złożyć ich tłumaczenie na język polski przez osoby wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2015 roku w sprawie postępowania w celu uznania świadectwa lub innego dokumentu albo potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki uzyskanych w zagranicznym systemie oświaty (Dz. U. z 2015 poz. 447 z późn.zm.).

Przyznawane kwalifikacje:

Magister

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkół doktorskich lub na studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

nie dotyczy

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Efekty uczenia zostały zatwierdzone Uchwałą nr V/14/21 Senatu Państwowej Uczelni Stanisława Staszica w Pile, z dnia 25 lutego 2021 roku w sprawie uchwalenia programu studiów dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku Pedagogika w Państwowej Uczelni Stanisława Staszica w Pile.

WIEDZA – ZNA I ROZUMIE
K2P_W01 posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych, z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne
K2P_W02 posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk
K2P_W03 posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat opieki, wychowania, kształcenia w perspektywie współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych oraz rozumie ich powiązania z innymi naukami
K2P_W04 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji badawczych, strategii i metod badań stosowanych w naukach społecznych, a także zna stanowiska i podejścia metodologiczne i rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice
K2P_W05 posiada poszerzoną i szczegółową, zorientowana praktycznie wiedzę o człowieku, jako odbiorcy i twórcy kultury w odniesieniu do zróżnicowanych obszarów jego aktywności
K2P_W06 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych, zachodzących między nimi relacji oraz prawidłowości, istotnych z punktu widzenia praktycznego zastosowania.
K2P_W07 posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej i społecznej, odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie
K2P_W08 posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu teorii wychowania, w szczególności w aspekcie psychologicznych, społecznych, filozoficznych i etycznych uwarunkowań procesów społecznych oraz rozumie ich istotę w kontekście funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w cyklu życia człowieka, zorientowaną na praktyczne zastosowanie
K2P_W09 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej zorientowaną na praktyczne zastosowanie
K2P_W10 posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe
K2P_W11 posiada szczegółową wiedzę na temat prawa oświatowego, a także zna prawa dziecka i osób niepełnosprawnych, struktur i funkcji placówek oświatowych, celów i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych, kulturalnych i pomocowych
K2P_W12 zna podstawy funkcjonowania człowieka w cyklu życia i różnego rodzaju dysfunkcje organizmu i posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu, zorientowaną na praktyczne zastosowanie
K2P_W13 posiada szczegółową wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem odpowiedzialności prawnej pedagoga, wychowawcy i opiekuna, zorientowaną na praktyczne zastosowanie
K2P_W14 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych, którymi powinien kierować się pedagog, nauczyciel, wychowawca, terapeuta i opiekun, zorientowaną na praktyczne zastosowanie
K2P_W15 posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie studiowanych subdyscyplin pedagogicznych, ich podstaw teoretycznych oraz metodyk szczegółowych zorientowaną na praktyczne zastosowanie.
K2P_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju intelektualnego oraz kompetencyjnego, uwzględniając konieczność samodiagnozy swoich predyspozycji i ograniczeń w powiązaniu ze studiowaną subdyscypliną pedagogiki oraz zna oraz rozumie pojęcia i zasady dotyczące ochrony własności i prawa autorskiego
K2P_W17 posiada uporządkowaną i poszerzoną wiedzę w zakresie technologii internetowych, technologii gromadzenia i przetwarzania danych oraz wiedzę o narzędziach edytorskich dostępnych na rynku oraz technologiach multimediach wykorzystywanych w procesie działalności pedagogicznej.

UMIEJĘTNOŚCI – POTRAFI
K2P_U01 stosuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych i metodyk szczegółowych oraz innych nauk, szczególnie nauk humanistycznych, społecznych i o zdrowiu w celu identyfikowania, analizowania i interpretowania złożonych problemów pedagogicznych, a także diagnozowania, prognozowania i projektowania działań praktycznych
K2P_U02 posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, obserwowania, interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych oraz wzorców i determinantów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
K2P_U03 posiada rozwinięte umiejętności komunikacji społecznej, używa języka specjalistycznego oraz w sposób spójny i klarowny porozumiewa się na poziomie werbalnym i pozawerbalnym z różnymi grupami społecznymi przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych, technik medialnych oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych
K2P_U04 potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień dokumentacji na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych.
K2P_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną merytoryczną argumentacją, korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych.
K2P_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze, oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych, pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki.
K2P_U07 podejmuje skutecznie działania rozbudzające zainteresowania i uzdolnienia uczestników oddziaływań pedagogicznych w tym dzieci, uczniów, wychowanków, rozwija u nich umiejętność samodzielnego, refleksyjnego i krytycznego myślenia oraz wspiera w świadomym rozwijaniu aspiracji życiowych szczególnie edukacyjnych i zawodowych, a także prowadzi działania wspierające rozwój dzieci i młodzieży z szerokim spektrum dysfunkcji
K2P_U08 potrafi pracować z osobami pochodzącymi z różnych środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną zdolność posługiwania się językiem polskim
K2P_U09 wybiera i stosuje właściwe sposoby postępowania typowe dla danej działalności pedagogicznej, z uwzględnieniem metod, środków, procedur i dobrych praktyk w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych związanych z kierunkiem studiów. przyjmować wspólne cele działań. Potrafi przyjąć rolę lidera zespołu
K2P_U10 potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań. potrafi przyjąć rolę lidera zespołu
K2P_U11 postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi, w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej
K2P_U12 samodzielnie poszerza umiejętności w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków posługiwania się aparatem głosu
K2P_U13 poszerza umiejętności profesjonalne w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz stosowania zasad bezpieczeństwa, posiada umiejętności dotyczące zachowań prozdrowotnych w ramach specjalności na studiowanym kierunku
K2P_U14 korzysta z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej
K2P_U15 posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K2P_U16 posiada i stale weryfikuje oraz modyfikuje umiejętności tworzenia zasobów działalności pedagogicznej w tym edukacyjnej z wykorzystaniem narzędzi edytorskich, wykorzystania multimediów, doboru elektronicznych środków dydaktycznych, wyszukiwania treści edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych powiązanych z prowadzoną działalnością edukacyjną
K2P_U17 posiada rozwiniętą umiejętność inspirowania i motywowania do pozytywnej aktywności, wspierania samodzielnych działań, animowania prac nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów pedagogicznych
K2P_U18 posiada poszerzoną i szczegółową umiejętność projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie. projektuje i wdraża działania innowacyjne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – JEST GOTÓW DO
K2P_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
K2P_K02 rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w regionie. Aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych.
K2P_K03 jest świadomy problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, w działalności praktycznej samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnych z zasadami etyki
K2P_K04 jest w pełni świadomy konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych uczestnika procesu.
K2P_K05 aktywnie współdziała i pracuje w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, także w ramach wolontariatu oraz potrafi pełnić w nich określone role oraz podejmować działania na rzecz podnoszenia jakości pracy instytucji edukacyjnych
K2P_K06 odpowiedzialnie i samodzielnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K2P_K07 sprawnie kieruje procesem komunikowania się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, używając języka specjalistycznego, a także porozumiewa się w sposób precyzyjny ze specjalistami oraz osobami spoza grona specjalistów

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
egz - Egzamin
lab - Laboratorium
p - Praktyka
pro - Projekty
sem - Seminarium
e - Egzamin
x - Ocena końcowa
z - ZAL
2 semestr, Pedagogika, studia stacjonarne, drugiego stopniaECTSwykegzlabpprosemzal
Seminarium dyplomowe II330x
Socjologia rozwoju i zmian społecznych31515x
Andragogika4151515x
Psychologia kliniczna i psychopatologia4151515x
Współczesne problemy pedagogiki specjalnej4151515x
Praktyka ogólnopedagogiczna I8240x
Grupa przedmiotów do wyboru 1:
Profilaktyka uzależnień i zaburzeń w zachowaniu4151515x
Grupa przedmiotów do wyboru 2:
Metody wspomagające rozwój psychoruchowy4151515x
Razem:3490752409030
4 semestr, Pedagogika, studia stacjonarne, drugiego stopniaECTSwykegzlabpprosemzal
Seminarium dyplomowe IV (wraz z przygotowaniem do egzaminu dyplomowego)630x
Grupa przedmiotów do wyboru 1:
Formy i metody rehabilitacji społecznej4151515x
Metodyka profilaktyki społecznej i resocjalizacji4151515x
Projektowanie działalności opiekuńczo - wychowawczej4151515x
Techniki pracy grupowej31515x
Trening umiejętności przywódczych31515x
Warsztat coacha, coaching indywidualny i grupowy31515x
Warsztaty mediacji i negocjacji31515x
Grupa przedmiotów do wyboru 2:
Diagnostyka pedagogiczna4151515x
Diagnozowanie rozwoju poznawczego i społecznego dziecka4151515x
Praca z osobami z dysfunkcjami emocjonalnymi i społecznymi4151515x
Teatr i drama w terapii pedagogicznej31515x
Trening inteligencji emocjonalnej31515x
Trening inteligencji wielorakich31515x
Zabawa w pracy z dzieckiem31515x
Razem:549021021030

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ans.pila.pl/