Akademia Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna > Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna studia jednolite magisterskie

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna studia jednolite magisterskie (PDW-SM)

jednolite magisterskie
stacjonarne, 5-letnie (10 semestrów)
Język: polski

PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA – studia stacjonarne jednolite magisterskie

OPIS KIERUNKU STUDIÓW

Kierunek studiów Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna dobrze wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i gospodarcze regionu pilskiego. Jest bowiem odpowiedzią na coraz silniej akcentowane potrzeby społeczne z zakresu opieki, wychowania, terapii i wsparcia człowieka na różnych etapach życia. Studia sprofilowane zostały w taki sposób, by w szczególności kształtować kompetencje praktyczne studentów. Program studiów został tak pomyślany, by maksymalizować sposobność nabywania przez studentów kompetencji o operacjonalizacyjnych walorach. Służyć ma temu, po pierwsze dobór przedmiotów, których zdecydowana większość zorientowana jest praktycznie i dotyka ważnych z tego właśnie punktu widzenia zagadnień. Należą do nich między innymi, obok przedmiotów realizujących treści wynikające ze standardów kształcenia, także przedmioty poruszające sprawy szeroko rozumianego wsparcia dzieci z deficytami rozwojowymi i psychospołecznymi, systemu instytucji zorientowanych na takie wsparcie, metody, techniki i narzędzia wspomagania rozwoju człowieka, a także aktywizacji zasobów środowiskowych. Dopełnieniem tej koncepcji programowej są przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, negocjacji, oraz coachingu. W zamyśle pozwala to na kompleksowe kształcenie studentów w zakresie trzech wymaganych obszarów, to jest: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Po drugie, w programie studiów dominują formy zajęć zorientowane na kształcenie kompetencji praktycznych, w szczególności poprzez udział studentów w laboratoriach i zajęciach o charakterze projektowym.

Istniejąca baza pomieszczeń, w tym z przeznaczeniem na specjalistyczne laboratoria, a także dostęp do niezbędnego wyposażenia dydaktycznego, daje niezwykle bogate spektrum możliwości korzystania z nowoczesnych zasobów umożliwiających kształcenie praktyczne specjalistów z obszaru pedagogiki. Pracownie kompetencji komunikacyjnych, edukacji i terapii, wraz z wyposażeniem w sprzęt do edukacji muzycznej, interaktywną podłogą i sprzętem do integracji sensorycznej, umożliwiają prowadzenie zajęć w sposób zapewniający praktyczny charakter studiów. Po trzecie wreszcie, osoby przewidywane do prowadzenia zajęć legitymują się w zdecydowanej większości znaczącym dorobkiem praktycznym w zakresie treści przedmiotowych, jakie zostały im powierzone. Kluczowe dla kierunku przedmioty m.in.: z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki, metodyk szczegółowych, profilaktyki społecznej, a także prawa oświatowego i rozwiązań instytucjonalnych realizowane będą przez doświadczonych praktyków, częstokroć legitymujących się stopniami naukowymi, a także doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w ważnych instytucjach obszaru edukacji i wychowania.

Wysokie kompetencje przypisać trzeba także nauczycielom akademickim pozyskanym do prowadzenia przedmiotów z zakresu metodologii i statystyki, socjologii, filozofii czy też komunikacji społecznej. Wszyscy łączą sferę doświadczenia praktycznego z bogatym dorobkiem o profilu akademickim. Wskazane tu trzy filary, na których oparto koncepcję kierunku gwarantują wysoką jakość kształcenia, a co szczególnie ważne jego praktyczny charakter, dostosowany do potrzeb współczesnego rynku pracy.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent studiów kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna dysponuje pogłębioną wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną, psychologiczną i dydaktyczną, które są niezbędne do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada poszerzone umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Sprawnie posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy jak również technologiami informacyjnymi. Posiada ugruntowaną zdolność do autorefleksji dotyczącej oceny własnej roli zawodowej oraz potrzeby stałego doskonalenia własnych umiejętności. Absolwent w pełni identyfikuje się z misją Uczelni, kształceniem w duchu humanizmu, patriotyzmu, obywatelskiej odpowiedzialności, społecznej aktywności. Absolwent uzyskuje poszerzone, specjalistyczne kompetencje przydatne do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, placówkach opieki i wychowania.

Absolwent studiów na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna dysponować będzie zaawansowaną wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia i interpretowania społeczno-kulturowego kontekstu opieki i wychowania, oraz do kreowania i konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto będzie posiadać szeroką wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie). Opanuje także w wysokim stopniu praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Studia umożliwiają zdobycie rzetelnej, pogłębionej wiedzy z zakresu nauk o wychowaniu, rozwinięcie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na przyszłość zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.

Absolwent studiów na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyskuje przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) i może być zatrudniony na stanowiskach:

  • nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej);
  • wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych;
  • nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych (po ukończeniu studiów wyższych na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych);
  • nauczyciela wychowawcy w internacie (po ukończeniu studiów wyższych na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki).

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW

Biuro Obsługi Kierunku - bud. D, II piętro, p. 209

tel. 67 352 26 07

WYMAGANE DOKUMENTY

Od kandydatów na I rok studiów wymagane są następujące dokumenty w języku polskim lub przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego:

  1. podanie o przyjęcie na I rok studiów na ustalonym formularzu,
  2. kopia świadectwa dojrzałości poświadczona przez uczelnię lub notariusza,
  3. kopia świadectwa ukończenia szkoły średniej/ponadgimnazjalnej poświadczona przez uczelnię,
  4. aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych oraz zamieszczenie zdjęcia w formie elektronicznej w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów,
  5. dowód opłaty rekrutacyjnej – 85,00 zł - osobno dla każdego wybranego kierunku,
  6. w przypadku kandydatów kończących zagraniczne szkoły średnie/ponadgimnazjalne (późniejszy termin wydawania świadectw) kandydat może złożyć stosowne zaświadczenie dot. świadectwa dojrzałości. W przypadku przyjęcia na studia, student zobowiązany jest w terminie 14 dni od otrzymania decyzji lub najpóźniej do 15 września dostarczyć oryginał świadectwa dojrzałości pod rygorem skreślenia z listy przyjętych na studia,
  7. oryginał dokumentu potwierdzającego udział w finale olimpiady przedmiotowej, konkursie,
  8. w przypadku złożenia świadectw i dyplomów zagranicznych oraz innych dokumentów z informacjami o przebiegu kształcenia należy dodatkowo złożyć ich tłumaczenie na język polski przez osoby wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2015 roku w sprawie postępowania w celu uznania świadectwa lub innego dokumentu albo potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki uzyskanych w zagranicznym systemie oświaty (Dz. U. z 2015 poz. 447 z późn.zm.).

Przyznawane kwalifikacje:

Magister

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkół doktorskich lub na studia podyplomowe.

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Program studiów realizowany zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna określonymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r., poz. 1450 z późn. zm.).
Efekty uczenia się zostały zatwierdzone uchwałą nr XIV/52/22 Senatu Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie uchwalenia programu studiów dla jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile.

WIEDZA – absolwent zna i rozumie:
A.1.W1. kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych elementy socjologii edukacji fundamentalne dylematy współczesnej edukacji,
A.1.W2. procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne) ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania istotę wychowania zagadnienie wychowania jako spotkania w dialogu zagadnienie wychowania do odpowiedzialnej wolności typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami główne środowiska wychowawcze, zagadnienie społeczeństwa wielokulturowego, podstawy dialogu międzykulturowego,
A.1.W3. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela etykę zawodową nauczyciela, znaczenie własnych założeń i intencji podczas działania pedagogicznego uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela umiejętności dokonywania autoanalizy sytuacji życiowej i zawodowej zagadnienie początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela,
A.2.W1. terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi główne tendencje rozwojowe pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
A.2.W2. procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej,
A.2.W3. rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów,
A.2.W4. koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe i społeczne interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem, a także wymagania etyczne badań z udziałem dzieci,
A.2.W5. typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach
zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia,
A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego,
A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społecznoemocjonalny i moralny normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej rozwój i kształtowanie osobowości zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia,
A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań,
A.3.W4. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji zachowania społeczne i ich uwarunkowania sytuację interpersonalną zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów reguły współdziałania procesy i role grupowe bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów,
A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi metody przezwyciężania barier komunikacyjnych,
A.4.W1. predyspozycje rozwojowe we wczesnym dzieciństwie do uczenia się języka obcego,
A.4.W2. sposoby uczenia się dzieci lub uczniów języka obcego w wybranych koncepcjach psychologicznych, kompetencje językowe dziecka lub ucznia, teorię wieku krytycznego, społeczne i kulturowe aspekty nauczania języków obcych, a także rolę nauczyciela w uczeniu się spontanicznym i spontaniczno-reaktywnym dzieci lub uczniów,
A.4.W3. strategie zabawowe i zadaniowe w uczeniu się języka obcego przez dzieci lub uczniów, warunki do nabywania kompetencji językowych dzieci w przedszkolu i w szkole oraz sposoby motywowania dzieci lub uczniów do uczenia się języka obcego,
B.1.W1. funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku,
B.1.W2. podstawy i zakres doboru treści nauczania dzieci lub uczniów w zakresie języka polskiego pojęcia z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku orientację w klasycznej i współczesnej literaturze dla dzieci oraz w kulturze dla dziecięcego odbiorcy,
B.2.W1. podstawowe struktury gramatyczne oraz formy językowe,
B.2.W2. kulturę krajów z danego obszaru językowego oraz wybraną literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy dla dzieci w języku obcym,
B.3.W1. podstawowe struktury matematyki szkolnej liczby i ich własności, zbiory liczbowe, działania na liczbach, figury, relacje i zależności funkcyjne, reprezentacje graficzne,
B.3.W2. treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach I–III liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetrię, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesną algebraizację, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe,
B.3.W3. treści nauczania matematyki w zakresie starszych klas szkoły podstawowej własności liczb całkowitych i wymiernych, działania na ułamkach, wyrażenia algebraiczne, rozumowanie geometryczne i jego zapis, przeliczanie jednostek miary, zliczanie za pomocą reguł mnożenia i dodawania, zasadę szufladkową, definiowanie figur, badanie ich własności (kąty, wielokąty, koło), proste konstrukcje geometryczne – prostopadłość i równoległość na płaszczyźnie i w przestrzeni, figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni, elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych, podstawowe konstrukcje geometryczne, algorytmy i konstrukcje rekurencyjne,
B.3.W4. rozumowania matematyczne w zakresie matematyki szkolnej, w tym wnioskowanie dedukcyjne, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, formułowanie i weryfikację hipotez, rozumowania dedukcyjne w geometrii płaskiej i przestrzennej,
B.3.W5. zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych obszarach, w tym w technice, sztuce, ekonomii, przyrodzie,
B.4.W1. kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia,
B.4.W2. podstawowe pojęcia w zakresie wiedzy o społeczeństwie,
B.4.W3. podstawy przedsiębiorczości i ekonomii, w tym zasady tworzenia różnych form przedsiębiorczości,
B.5.W1. podstawowe pojęcia i zasady informatyki w zakresie, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami,
B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania,
B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich realizacji w postaci komputerowej,
B.5.W4. zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz
ich wykorzystania,
B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań oraz wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym,
B.5.W6. uwarunkowania profesjonalnego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych
i informatyki komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów,
B.6.W1. podstawy teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka lub ucznia,
B.6.W2. zasoby i zasady upowszechniania różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i
wczesnoszkolnej,
B.6.W3. cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania,
B.6.W4. współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie,
B.6.W5. podstawy rysunku,
B.7.W1. terminologię z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej,
B.7.W2. źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia,
B.7.W3. cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania formy wykonywania muzyki, budowę utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej,
B.7.W4. podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci lub uczniów w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
B.7.W5. wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie,
B.8.W1. założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci lub uczniów,
B.8.W2. sytuację dziecka w świecie współczesnej techniki,
B.8.W3. cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania,
B.8.W4. współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie,
B.9.W1. terminologię z zakresu aktywności i sprawności fizycznej,
B.9.W2. związki aktywności i sprawności fizycznej ze zdrowiem,
B.9.W3. formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów, zachęcające ich do aktywności fizycznej,
B.9.W4. proces uczenia się i nauczania czynności ruchowych,
B.9.W5. zaburzenia postawy ciała i prawidłowe wzorce ruchu,
B.9.W6. wybrane współczesne koncepcje i modele wychowania fizycznego w Polsce i na świecie,
B.10.W1. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia,
B.10.W2. istotę umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych,
B.10.W3. podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka,
B.10.W4. sposoby wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia procesy uczenia się mózgu,
B.10.W5. zasady udzielania pierwszej pomocy,
C.W1. zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka rolę inicjacji czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej, technicznej,
C.W2. organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu
specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów,
C.W3. zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej sposoby integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III zasady projektowania
i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania,
C.W4. kryteria i sposoby krytycznej oceny oraz doboru programów i podręczników szkolnych teoretycznometodyczne założenia konstruowania programu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III ukryty program przedszkola lub szkoły, programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
C.W5. podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności prawa i błędy w procesie oceniania system zapewnienia jakości pracy przedszkola i szkoły proces ewaluacji w przedszkolu i szkole metody i techniki ewaluacyjne,
D.W1. wartości, modele i zasady krytycznej praktyki autonomię i odpowiedzialność dydaktyczną nauczyciela zasady tworzenia autorskich programów nauczania zarządzanie wiedzą w społeczeństwie informacyjnym,
D.W2. proces nauczania-uczenia się zasady projektowania działań edukacyjnych style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela modele współczesnej szkoły, alternatywne systemy edukacyjne,
E1.W1. sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
E1.W2. spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności pisania i czytania,
E1.W3. sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych, tzw. inicjacja czytelnicza i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami),
E2.W1. metody nauczania języka obcego dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym Total Physical Response (TPRJ). J. Ashera, The Silent Way C. Gattegno,
E2.W2. podstawę programową dla I etapu edukacyjnego w zakresie języka obcego,
E2.W3. metody projektowania zajęć z języka obcego, dobór i opracowanie środków dydaktycznych strategie tworzenia warunków do nauczania, uczenia się sytuacyjnego w codziennej aktywności dzieci lub uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji uczenie się we wspólnym działaniu, w różnych rodzajach zabaw, w tym tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzycznych, dydaktycznych, twórczych, w naturalnych sytuacjach i w kontekstach społecznych,
E2.W4. znaczenie gier i zabaw, teatru i dramy, storytelling, piosenki i ruchu w nauczaniu języka obcego dzieci lub uczniów techniki multimedialne w nauczaniu języka obcego,
E2.W5. zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów,
E3.W1. stadia rozwoju umysłowego w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej poziom rozumowań przedoperacyjnych, operacyjnych i formalnych,
E3.W2. zagadnienia edukacji matematycznej w przedszkolu podstawa programowa i program edukacji matematycznej, rozwijanie intuicji dotyczących liczb i liczenia –kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, porównywanie liczebności zbiorów, stymulowanie rozwoju operacyjnego rozumowania –
odwracalność operacji, rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego, rozwijanie orientacji przestrzennej, w tym na kartce papieru, dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach
zastępczych, rozdawanie i rozdzielanie po kilka, rozwijanie intuicji geometrycznych, gry i zabawy z wątkiem matematycznym, proste gry strategiczne,
E3.W3. zagadnienia edukacji matematycznej w klasach I–III szkoły podstawowej podstawa programowa, projektowanie aktywności matematycznej przy kształtowaniu pojęć liczbowych i sprawności
rachunkowych, wprowadzaniu symboliki i zapisu matematycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej i wyobraźni geometrycznej, kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych,
E3.W4. rolę pracy domowej ucznia i zasady konstruowania sprawdzianów i oceniania,
E3.W5. formy aktywności dzieci lub uczniów manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, samodzielne odkrywanie praw matematycznych, prowadzenie prostych rozumowań np. z wykorzystaniem łamigłówek,
E3.W6. znaczenie obliczeń pamięciowych, trudności w opanowaniu rachunków pamięciowych, techniki kształcenia biegłości rachunkowej, strategie sprytnych rachunków,
E3.W7. metody pracy z zadaniami tekstowymi, metody stosowania reprezentacji graficznych w ćwiczeniach rachunkowych i rozwiązywaniu zadań tekstowych,
E3.W8. znaczenie kształtowania umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawiania i weryfikowania hipotez, dostrzegania i wykorzystywania regularności i analogii, używania argumentacji i kontrprzykładów, w tym w rozwiązywaniu łamigłówek, abstrahowania, uogólniania, klasyfikowania, definiowania i algorytmizowania,
E3.W9. rodzaje i źródła typowych błędów uczniowskich, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym,
E3.W10. środki dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci pakiety edukacyjne, karty pracy, elementy do manipulacji i klasyfikacji, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire’a, kostki do gry, domina, karty, mozaiki, konstrukcyjne klocki geometryczne różnych typów, łamigłówki logiczne, proste
gry strategiczne,
E3.W11. znaczenie wykorzystania gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, w tym zastosowanie w pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz z uczniem zdolnym zasady konstruowania gier przez uczniów, zespołowe formy uczenia się i utrwalania wiadomości,
E3.W12. rolę konkursów matematycznych dla uczniów klas I–III rodzaje, zasady rozgrywania, charakter zadań, walory kształcące sposoby przygotowania uczniów do udziału w konkursach,
E4.W1. sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym
oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
E4.W2. znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów, organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom samodzielną eksplorację,
E4.W3. sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów,
E5.W1. znaczenie celowego i właściwego posługiwania się przez uczniów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania
informacji,
E5.W2. znaczenie stwarzania sytuacji problemowych w otoczeniu uczniów oraz z zakresu innych edukacji, które uczniowie modelują i rozwiązują, tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem oraz realizują w wersji komputerowej,
E5.W3. rolę rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania,
E5.W4. rolę integrowania zajęć edukacji informatycznej z elementami innych edukacji oraz aktywnościami wizualnymi, słuchowymi i kinestetycznymi,
E5.W5. znaczenie promowania i kształtowania u uczniów postawy obywatelskiej i prospołecznej oraz odpowiedzialności w świecie mediów cyfrowych,
E6.W1. etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia,
E6.W2. sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia,
E6.W3. zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I– III szkoły podstawowej,
E6.W4. metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze,
E7.W1. zasady projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
E7.W2. znaczenie wykonywania utworów muzycznych przez dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,
E7.W3. zasady projektowania zajęć umuzykalniających zorientowanych na przyjemność działań podejmowanych przez dzieci lub uczniów, a nie sam efekt,
E7.W4. sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia,
E7.W5. metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych i monitorowania jego rozwoju muzycznego,
E8.W1. etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka lub ucznia,
E8.W2. ideę inicjacji technicznej dziecka lub ucznia,
E8.W3. zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze metody projektowania zajęć technicznych,
E8.W4. potrzebę kształtowania umiejętności technicznych dzieci lub uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej,
E9.W1. znaczenie i zasady demonstrowania ćwiczeń ruchowych,
E9.W2. zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów, w tym spontanicznej aktywności fizycznej oraz ćwiczeń fizycznych, zabaw i gier ruchowych w sali sportowej, na boisku szkolnym i w terenie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
E9.W3. metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem oraz oceny wysiłku i osiągnięć dzieci lub uczniów,
E9.W4. strategie realizacji zajęć uwzględniających potrzeby i możliwości dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
E.10.W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu,
E.10.W2. sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów,
E.10.W3. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego,
F.W1. teorie, koncepcje i modele specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genowym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych,
F.W2. rodzaje specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn
biopsychospołecznych, a przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego,
F.W3. założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym,
F.W4. teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
F.W5. teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej,
F.W6. cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym, w procesie wychowania i kształcenia,
G.W1. funkcjonowanie przedszkola lub szkoły jako organizacji,
G.W2. podstawy prawa oświatowego,
G.W3. nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli,
G.W4. zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego lub wewnątrzszkolnego,
G.W5. prawa dziecka,
G.W6. zasady bezpieczeństwa uczniów w przedszkolu lub szkole i poza nimi, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej,
H.W1. teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji,
H.W2. podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasad konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej,
H.W3. dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań u dzieci,
H.W4. zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola i szkoły, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy,
H.W5. zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy,
I.W1. pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej,
I.W2. zagadnienia praktyki wystąpień publicznych,
I.W3. zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej,
I.W4. zagadnienia poprawności i sprawności językowej,
I.W5. zasady emisji głosu,
J.1.1.W1. sposób funkcjonowania przedszkoli, szkół lub placówek systemu oświaty, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji,
J.1.1.W2. realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne, charakterystyczne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty, w tym poradni psychologicznopedagogicznej, oraz środowisko, w jakim one działają,
J.1.1.W3. zasady organizacji przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli,
J.1.1.W4. specyficzne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy,
J.1.2.W1. codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci lub uczniów oraz jego warsztat pracy,
J.1.2.W2. kontekstowość, otwartość i zmienność codziennych działań wychowawczych i dydaktycznych nauczyciela,
J.2.W1. praktyczne zasady samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu lub klasach I–III szkoły podstawowej,
K.W1. filozoficzne, metodologiczne i kulturowe podstawy badań społecznych i edukacyjnych koncepcje wiedzy, pojęcie nauki i status wiedzy naukowej, społeczno-kulturowe uwarunkowania badań naukowych, nurty filozoficzne, paradygmaty badawcze i strategie badań, znaczenie i sposoby budowania teorii w badaniach naukowych,
K.W2. strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane) pojęcie projektu badawczego i etapów badań, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizacja, operacjonalizacja zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań (opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi eksperymentalne, sondażowe – metody indeksacji, pomiar i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne, netnografia metody gromadzenia
i analizy danych (rodzaje i sposoby wykorzystania obserwacji, typy wywiadów badawczych, analiza dokumentów, treści, tekstowa, konwersacyjna, dyskursu i audiowizualna) narzędzia badawcze –
konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań
jakościowych,
K.W3. zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań i rodzaju danych weryfikację i selekcję danych, kodowanie, klasyfikację, kwantyfikację i kategoryzację danych podstawy analizy statystycznej (statystyka opisowa, rozkłady częstości, miary tendencji centralnej i
rozproszenia, analiza jedno i dwuczynnikowa, korelacje między zmiennymi, wnioskowanie statystyczne i testowanie hipotez, analizy porównawcze) selekcję i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analiza relacji między nimi, tworzenie winiet, sieci, matryc i map pojęciowych programy komputerowe wspierające analizę danych ilościowych i jakościowych,
K.W4. zasady opracowywania wyników i raportu z badań sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji,
K.W5. rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulacja perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródeł danych, możliwość uogólnienia i transferu rezultatów badawczych,
K.W6. sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań (analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć) krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych,
K.W7. etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, zaangażowanie uczestników badań, społecznopolityczny kontekst badań społecznych, sposoby prezentacji wyników badań w przestrzeni publicznej pojęcie plagiatu w pracy badawczej,
K.W8. cechy, styl i redagowanie tekstów naukowych, cel i strukturę pracy dyplomowej wybór pola badawczego w kontekście wiedzy osobistej i naukowej, technikę pracy naukowej, dobór i selekcję literatury, formy analizy materiałów źródłowych, formy prezentacji wyników badań i doniesień naukowych z literatury, ocenę i krytykę dostępnych źródeł teoretycznych, umiejętność wywodu i siłę argumentacji, problemy etyczne w pisaniu pracy magisterskiej,
K.W9. metodologię prowadzenia badań naukowych zastosowanie wiedzy i umiejętności metodologicznych we własnym projekcie badawczym, w tym wybór strategii badawczej, sformułowanie celu i przedmiotu badań, opracowanie metod i techniki badań, sformułowanie problematyki badań, przygotowanie narzędzi badawczych, dobór próby badawczej, teren i przebieg badań zasady prowadzenia badań empirycznych sposoby analizy wyników badań sposoby prezentacji wyników badań oraz proces wnioskowania,

UMIEJĘTNOŚCI – absolwent potrafi:
A.1.U1 wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych,
A1.U2. interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną,
A1.U3. analizować swoje doświadczenia praktyczne w roli nauczyciela lub wychowawcy oraz interpretować model świadomości refleksyjnego nauczyciela,
A1.U4. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela,
A1.U5. rozpoznawać własną nauczycielską nieskuteczność i analizować jej przyczyny,
A1.U6. projektować drogi osiągania skuteczności zawodowej i charakteryzować jej determinanty,
A2.U1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania,
A2.U2. rozpoznawać i identyfikować style wychowania w praktyce edukacyjnej, wskazywać ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości dziecka lub ucznia,
A2.U3. rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej lub klasie,
A2.U4. organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci lub uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy,
A2.U5. wybrać i zastosować właściwy dla danej organizacji pracy szkoły podstawowej sposób postępowania oraz dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
A2.U6. skutecznie porozumiewać się z różnymi odbiorcami, w tym uczniami, rodzicami, specjalistami, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty,
A3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania,
A3.U3. skutecznie i świadomie komunikować się na tematy specjalistyczne z użyciem właściwej terminologii ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców,
A3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności,
A3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia,
A3.U6. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego,
A4.U1. zaplanować działania na rzecz rozwoju własnych kompetencji językowych i pedagogicznych,
A4.U2. tworzyć środowisko uczenia się do nabywania kompetencji językowych przez dzieci lub uczniów i rozwijać ich motywację do uczenia się,
B1.U1. funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku,
B1.U2. dokonać analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych,
B1.U3. wyróżniać wśród różnych zjawisk językowych kategorii prymarnych i sekundarnych odpowiednich dla dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
B1.U4. wypowiadać się w mowie i w piśmie w sposób klarowny, spójny i precyzyjny, konstruując rozbudowane ustne i pisemne uzasadnienia na zadane tematy,
B1.U5. zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III,
B.2.U1 wykorzystywać pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym,
B.2.U2. posługiwać się sprawnościami w zakresie rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania,
B.2.U3. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje zawodowe umiejętności, korzystając z różnych źródeł w języku obcym,
B.2.U4. dobierać w pracy z dziećmi lub uczniami odpowiednią literaturę, rymowanki i piosenki oraz zabawy w języku obcym,
B3.U1. sprawnie posługiwać się podstawowymi obiektami matematycznymi,
B3.U2. prowadzić proste rozumowania matematyczne i oceniać ich poprawność,
B3.U3. dostrzegać i wskazywać związki matematyki z codziennym życiem,
B3.U4. rozwiązywać zagadki i łamigłówki logiczne,
B3.U5. posługiwać się pakietami wspierającymi nauczanie matematyki,
B3.U6. przygotować ucznia do udziału w konkursach matematycznych dla szkół podstawowych,
B4.U1. analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody,
B4.U2. dostrzegać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego,
B4.U3. rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia,
B4.U4. ilustrować najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów z życia codziennego,
B5.U1. zaprojektować i uruchomić na komputerze prosty algorytm,
B5.U2. zaprojektować prostą, funkcjonalną bazę danych,
B5.U3. ocenić walory użytkowe komputerowego programu edukacyjnego,
B5.U4. zorganizować bezpieczne środowisko pracy z komputerem,
B6.U1. zaprojektować przekaz wizualny dostosowany do okoliczności,
B6.U2. wykonać odręczny szkic określonego przedmiotu,
B.7.U1. zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności,
B.7.U2. wykonywać proste melodie na wybranym instrumencie lub głosem,
B8.U1. popularyzować podstawy wiedzy technicznej wśród dzieci,
B8.U2. zapewnić warunki bezpieczeństwa uczniów w otoczeniu techniki,
B8.U3. zademonstrować umiejętność rozwiązywania praktycznych problemów związanych z techniką,
B9.U1. zaplanować zajęcia ruchowe w określonych warunkach,
B9.U2. zachęcić dzieci lub uczniów do podejmowania aktywności fizycznej,
B9.U3. wspierać działania przeciwdziałające nabywaniu wad postawy ciała,
B10.U1. rozpoznać sytuację zagrożenia dla zdrowia i odpowiednio zareagować,
B10.U2. skutecznie promować zachowania prozdrowotne,
C.U1. kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój,
C.U2. w sposób krytyczny oceniać i dobierać programy podręczniki, konstruować programy pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego,
C.U3. wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska
uczenia się – w sali lub klasie, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się,
C.U4. planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia,
C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji,
C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań,
C.U7. organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji,
C.U8. wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem,
D.U1. wykorzystać wiedzę filozoficzną, psychologiczną, społeczną i pedagogiczną do projektowania działań edukacyjnych w przedszkolu i szkole wykorzystać paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne do planowania uczenia się dzieci,
D.U2. stosować style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączące różne obszary wiedzy, stymulować
partycypacyjne, proaktywne, refleksyjne, wspólne, kooperatywne uczenie się dzieci rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów,
D.U3. krytycznie ocenić tworzoną praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy dokonywać twórczej interpretacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne,
E1.U1. skutecznie poprowadzić naukę czytania,
E1.U2. dostosować sposób uczenia pisania i czytania do specyficznych potrzeb ucznia,
E1.U3. rozbudzić w uczniach pasję czytelniczą,
E2.U1. zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem nauczania sytuacyjnego,
E2.U2. wykorzystać gry, zabawy, piosenkę i ruch w nauczaniu języka obcego,
E2.U3. efektywnie wykorzystać multimedia w nauczaniu języka obcego,
E3.U1. kształtować u uczniów pojęcie liczby,
E3.U2. rozwijać wyobraźnię i orientację przestrzenną,
E3.U3. wdrażać uczniów w zasady logicznego myślenia,
E3.U4. budować sytuacje edukacyjne, skłaniające uczniów do budowania hipotez i ich weryfikacji,
E3.U5. stosować gry i inne pomoce naukowe w nauczaniu matematyki,
E3.U6. analizować błędy popełniane przez uczniów i wyciągać z nich wnioski,
E3.U7. pracować z uczniami o szczególnych uzdolnieniach matematycznych,
E4.U1. zaprojektować eksperyment uczniowski z zakresu wiedzy przyrodniczej,
E4.U2. dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu ucznia,
E4.U3. wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować jego przebieg z uczniami,
E5.U1. zapoznać uczniów z typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji,
E5.U2. stworzyć sytuację problemową, w której uczniowie modelują i rozwiązują zadanie, tworząc algorytm, odtwarzając go poza komputerem oraz realizując w wersji komputerowej,
E5.U3. integrować zajęcia informatyczne z innymi zajęciami,
E6.U1. zachęcić dziecko lub ucznia do twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych,
E6.U2. zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych,
E6.U3. zachęcić dzieci lub uczniów do zainteresowania się dziełem plastycznym,
E6.U4. diagnozować poziom zdolności plastycznych dziecka lub ucznia,
E7.U1. zachęcić dziecko lub ucznia do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających,
E7.U2. doprowadzić do wykonania utworu muzycznego przez dzieci lub uczniów,
E7.U3. zachęcić dziecko lub ucznia do zainteresowania się dziełem muzycznym,
E7.U4. diagnozować poziom zdolności muzycznych dziecka lub ucznia,
E8.U1. zaprojektować sekwencję działań technicznych dziecka lub ucznia,
E8.U2. uwzględnić różnice indywidualne w projektowaniu działań uczniowskich,
E8.U3. dobrać zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne do możliwości dzieci lub uczniów,
E8.U4. zachęcić uczniów do analizowania prostych rozwiązań technicznych,
E9.U1. poprawnie zademonstrować ćwiczenie ruchowe,
E9.U2. zaplanować atrakcyjną aktywność fizyczną dzieci lub uczniów,
E9.U3. czuwać nad bezpieczeństwem uczniów podczas ćwiczeń,
E9.U4. diagnozować zdolności motoryczne uczniów,
E9.U5. dostosować zadania ruchowe do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
F.U1. dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM,
F.U2. rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia,
F.U3. ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym,
F.U4. współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola i szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
F.U5. współpracować z rodzicami lub opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia,
G.U1. rozpoznawać sytuację zagrożeń w przedszkolu i szkole,
G.U2. udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej,
G.U3. rozwijać u dzieci postawy wzajemnej troski, tolerancji, umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i otwartości poznawczej,
G.U4. zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy
jakości działania tych instytucji,
H.U1. rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć wychowanie przedszkolne i naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
H.U2. konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej,
H.U3. rozpoznać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym i na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne,
H.U4. rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela,
H.U5. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji,
I.U1. sprawnie komunikować się,
I.U2. poprawnie używać języka polskiego,
I.U3. skutecznie stosować zasady emisji głosu,
J.1.1.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy lub klasy, zachowań i aktywności dzieci w czasie zajęć, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
J.1.1.U2. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane albo doświadczone w czasie praktyk zawodowych,
J.1.2.U1. wykorzystać wiedzę pedagogiczną i przedmiotową do samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej) projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu i w szkole podstawowej,
J.1.2.U2. poddać refleksji i ocenić skuteczność swoich działań edukacyjnych pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych, stosować różne strategie pracy z dziećmi,
J.2.U1. stosować posiadaną wiedzę teoretyczną i przedmiotową do realizacji podjętych zadań opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych w czasie praktyki planować i realizować działania wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu lub klasach I–III szkoły podstawowej, pod kierunkiem nauczyciela z odpowiednim doświadczeniem zawodowym,
J.2.U2. poddawać refleksji i identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo dydaktyczne i wykorzystywać je w czasie prowadzonych zajęć,
K.U1 zaprojektować proces badań umiejętnie dobrać narzędzia badawcze,
K.U2 zebrać dane adekwatne dla postawionego problemu badawczego,
K.U3 przeprowadzić poprawnie analizę danych,
K.U4. opracować raport z wyników badań,
K.U5. krytycznie przeanalizować raport z wyników badań,
K.U6. dobrać literaturę i materiały źródłowe adekwatne do problemu pracy dyplomowej,
K.U7. dobrać formę prezentacji zebranych danych oraz argumentację adekwatną do zaprezentowania problemu pracy dyplomowej,
L.U1. posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, obserwowania, interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych oraz wzorców i determinantów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej,
L.U2. posiada rozwinięte umiejętności komunikacji społecznej, używa języka specjalistycznego oraz w sposób spójny i klarowny porozumiewa się na poziomie werbalnym i pozawerbalnym z różnymi grupami społecznymi przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych, technik medialnych oraz nowoczesnych
rozwiązań technologicznych,
L.U3. potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień dokumentacji na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych z zakresu
pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych,
L.U4. posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną merytoryczną argumentacją, korzystając z dorobku pedagogiki,
subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych,
L.U5. podejmuje skutecznie działania rozbudzające zainteresowania i uzdolnienia uczestników oddziaływań pedagogicznych (w tym dzieci, uczniów, wychowanków), rozwija u nich umiejętność samodzielnego, refleksyjnego i krytycznego myślenia oraz wspiera w świadomym rozwijaniu aspiracji życiowych (szczególnie edukacyjnych i zawodowych), a także prowadzi działania wspierające rozwój dzieci i młodzieży z szerokim spektrum dysfunkcji,
L.U6. wybiera i stosuje właściwe sposoby postępowania typowe dla danej działalności pedagogicznej, z uwzględnieniem metod, środków, procedur i dobrych praktyk w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych związanych z kierunkiem studiów,
L.U7. potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań potrafi przyjąć rolę lidera zespołu,
L.U8. samodzielnie poszerza umiejętności w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków posługiwania się aparatem głosu,
L.U9. poszerza umiejętności profesjonalne w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz stosowania zasad bezpieczeństwa, posiada umiejętności dotyczące zachowań prozdrowotnych w ramach studiowanego kierunku,
L.U10. posiada rozwiniętą umiejętność inspirowania i motywowania do pozytywnej aktywności, wspierania samodzielnych działań, animowania prac nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów pedagogicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – absolwent jest gotów do:
A.1.K1 doceniania znaczenia nauk pedagogicznych dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych,
A.1.K2 nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
A1.K3. podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie opieki i wychowania dziecka lub ucznia,
A.1.K4 stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka,
A2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego,
A2.K2. podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji,
A2.K3. profesjonalnego rozwiązywania problemów i konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej,
A3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym,
A3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych,
A3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej,
A4.K1. autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami językowymi i pedagogicznymi,
A4.K2. wspierania właściwych postaw dzieci lub uczniów wobec innej kultury,
B1.K1. autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania dzieci lub uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego,
B.2.K1 autorefleksji nad posiadanymi kompetencjami, podejmowania kształcenia i pracy w celu rozwoju umiejętności językowych,
B3.K1. pogłębiania swojego rozumienia znaczenia i piękna matematyki,
B4.K1. pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody,
B4.K2. krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze,
B5.K1. ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów w edukacji,
B5.K2. zapewniania poczucia bezpieczeństwa dzieci i uczniów znajdujących się pod jego opieką,
B6.K1. przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych,
B6.K2. inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami,
B.7.K1. przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych,
B.7.K2. inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej lub wspólnej aktywności muzycznej,
B.7.K3. krzewienia idei wspólnego wykonawstwa muzycznego jako działania kulturotwórczego i chroniącego dziedzictwo narodowe,
B8.K1. promocji zasad bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi,
B8.K2. fachowego wspierania zainteresowania dzieci lub uczniów techniką,
B9.K1. krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną,
B10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska,
C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne,
C.K2. formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki oraz wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy,
C.K3. budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania
sprzyjające efektywności edukacji,
C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły,
D.K1. autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania dziecięcego uczenia się krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną, do jej badania i doskonalenia,
D.K2. tworzenia autorskich programów i wykorzystania innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej,
E1.K1. krzewienia zainteresowania i szacunku dla słowa pisanego,
E2.K1. do pozytywnego motywowania uczniów do aktywnego zaangażowania się w naukę języka obcego,
E3.K1. rozbudzania zainteresowania uczniów myśleniem matematycznym,
E3.K2. wskazywania uczniom pożytków z uczenia się matematyki,
E4.K1. rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego,
E4.K2. budzenia i podtrzymywania w uczniach ciekawości odkrywcy,
E5.K1. promowania postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych,
E5.K2. inspirowania uczniów do kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego,
E6.K1. działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych,
E6.K2. inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami,
E.6.K3. aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego otoczenia,
E7.K1. działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych,
E7.K2. aktywizowania dzieci lub uczniów do wspólnego uprawiania muzyki,
E8.K1. działania na rzecz rozwoju zainteresowań technicznych dzieci lub uczniów,
E8.K2. walki ze stereotypami dotyczącymi płci i umiejętności technicznych,
E9.K1. krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną,
E.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska,
F.K1. przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
F.K2. przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
G.K1. okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy,
G.K2. rozwijania w dzieciach lub uczniach tolerancji, szacunku do praw człowieka i podstawowych swobód,
G.K3. współpracy z nauczycielami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy,
H.K1. etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu wychowania i kształcenia, zarówno z punktu widzenia osiągnięć dziecka lub ucznia, jak i w równorzędnym stopniu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nauczyciela i innych osób znajdujących się w otoczeniu społecznym dziecka,
H.K2. ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami,
I.K1. dbałości o kulturę wypowiedzi,
J.1.1.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy,
J.1.1.K2. praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w placówce oświatowej,
J.1.2.K1 rozwijania swojego przygotowania profesjonalnego we współpracy z nauczycielami i specjalistami,
J.2.K1. rozwijania swojego przygotowania merytorycznego we współpracy z nauczycielami i specjalistami,
K.K1 rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań,
K.K2. przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej,
K.K3. rzetelnego sprawozdania wyników badań zawartych w pracy dyplomowej,
L.K1. samodzielnego i krytycznego rozszerzania wiedzy i umiejętności o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób,
L.K2. podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w regionie aktywnego i wytrwałego projektowania i realizowania wyzwań zawodowych indywidualnie i grupowo, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych,
L.K3. aktywnego współdziałania i pracy w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, także w ramach wolontariatu oraz pełnienia w nich określonych ról oraz podejmowania działań na rzecz podnoszenia jakości pracy instytucji edukacyjnych,
L.K4. kierowania procesami komunikowania się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, używając języka specjalistycznego, a także porozumiewania się w sposób precyzyjny ze specjalistami oraz osobami spoza grona specjalistów.

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
egz - Egzamin
lab - Laboratorium
p - Praktyka
pro - Projekty
sem - Seminarium
ćw - Ćwiczenia
x - Ocena końcowa
z - ZAL
3 semestr, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne, jednolite magisterskieECTSwykegzlabpprosemćwzal
Pedagogika dziecka21515x
Pedagogika specjalna31530x
Pedeutologia21515x
Psychologia twórczości21515x
Psychologia uczenia się i nauczania31530x
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym31530x
Edukacja przyrodnicza41530x
Edukacja społeczna41530x
Język angielski 3230x
Translatorium z języka angielskiego460x
Wychowanie fizyczne I230x
Pierwsza pomoc115x
Razem:321202703030
6 semestr, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne, jednolite magisterskieECTSwykegzlabpprosemćwzal
Matematyka dla nauczycieli edukacji przedszkolnej4252525x
Matematyka dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej4252525x
Muzyka4153015x
Plastyka4151515x
Technika4151515x
Organizacja środowiska edukacyjnego w klasach I-III4151515x
Podstawy diagnostyki edukacyjnej w przedszkolu21515x
Przedmiot do wyboru 1:
Techniki pracy grupowej21515x
Zabawa w pracy z dzieckiemjak powyżej1515x
Przedmiot do wyboru 2:
Warsztat coacha, coaching indywidualny i grupowy21515x
Warsztat mediacji i negocjacjijak powyżej1515x
Razem:30125200170
9 semestr, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne, jednolite magisterskieECTSwykegzlabpprosemćwzal
Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu5153015x
Metodyka edukacji muzycznej4151515x
Metodyka edukacji plastycznej4151515x
Metodyka edukacji zdrowotnej3151515x
Metodyka nauczania języka obcego w przedszkolu5153015x
Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dziećmi31530x
Seminarium magisterskie III230x
Praktyka wychowawczo-dydaktyczna4100x
Razem:30901351007530
10 semestr, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne, jednolite magisterskieECTSwykegzlabpprosemćwzal
Metody i formy rewalidacji dzieci4151515x
Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III5153015x
Metodyka nauczania języka obcego w klasach I-III5153015x
Metodyka wychowania fizycznego5153015x
Ocena i ewaluacja pracy nauczyciela31515x
Emisja głosu i autoprezentacja21515x
Seminarium magisterskie IV230x
Praktyka ciągła4110x
Razem:30901351106030

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ans.pila.pl/