Pedagogika studia magisterskie (PDO-NM) | |
drugiego stopnia niestacjonarne, 2-letnie (4 semestry) Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyPEDAGOGIKA – NIESTACJONARNE II˚ magisterskie OPIS KIERUNKU STUDIÓW Kierunek studiów Pedagogika dobrze wpisuje się w aktualne potrzeby społeczne i gospodarcze regionu pilskiego. Jest bowiem odpowiedzią na coraz silniej akcentowane potrzeby społeczne z zakresu opieki, wychowania, terapii i wsparcia człowieka na różnych etapach życia. Studia sprofilowane zostały w taki sposób, by w szczególności kształtować kompetencje praktyczne studentów. Program studiów został tak pomyślany, by maksymalizować sposobność nabywania przez studentów kompetencji o operacjonalizacyjnych walorach. Służyć ma temu, po pierwsze dobór przedmiotów, których zdecydowana większość zorientowana jest praktycznie i dotyka ważnych z tego właśnie punktu widzenia zagadnień. Należą do nich między innymi sprawy szeroko rozumianego wsparcia osób z deficytami rozwojowymi i psychospołecznymi, systemu instytucji zorientowanych na takie wsparcie, metody, techniki i narzędzia wspomagania rozwoju człowieka, a także aktywizacji zasobów środowiskowych. Dopełnieniem tej koncepcji programowej są przedmioty z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, negocjacji, także patologii społecznej, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, oraz psychologii, socjologii, filozofii i etyki. W zamyśle pozwala to na kompleksowe kształcenie studentów w zakresie trzech wymaganych obszarów, to jest: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Po drugie, w programie studiów dominują formy zajęć zorientowane na kształcenie kompetencji praktycznych, w szczególności poprzez udział studentów w laboratoriach i zajęciach o charakterze projektowym. Program studiów umożliwia studentom wybór dwóch grup przedmiotów w zakresie których będą rozwijać swoje kompetencje. Zajęcia prowadzone są w oparciu o bardzo wyspecjalizowaną bazę dydaktyczną. Jest to możliwe między innymi z uwagi na zasoby własne ANS w Pile, stale wzbogacane i modernizowane pod kątem potrzeb oferty dydaktycznej kształcenia praktycznego specjalistów z obszaru pedagogiki. Po trzecie wreszcie, osoby prowadzące zajęcia legitymują się w zdecydowanej większości znaczącym dorobkiem praktycznym w zakresie treści przedmiotowych, jakie zostały im powierzone. Kluczowe dla kierunku przedmioty z zakresu metodyki, treningu interpersonalnego, rehabilitacji, profilaktyki społecznej, patologii i resocjalizacji, a także prawa i rozwiązań instytucjonalnych, realizowane są przez doświadczonych praktyków, legitymujących się stopniami naukowymi, a także doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w ważnych instytucjach obszaru opieki, wychowania, terapii, rehabilitacji, leczenia czy resocjalizacji. Wysokie kompetencje przypisać trzeba także nauczycielom akademickim pozyskanym do prowadzenia przedmiotów z zakresu metodologii i statystyki, socjologii, patologii społecznej i komunikacji społecznej. Wszyscy łączą sferę doświadczenia praktycznego z bogatym dorobkiem o profilu akademickim. SYLWETKA ABSOLWENTA Absolwent studiów II stopnia, kierunku Pedagogika dysponuje pogłębioną wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną, które są niezbędne do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada poszerzone umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Sprawnie posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada ugruntowaną zdolność do autorefleksji dotyczącej oceny własnej roli zawodowej oraz potrzeby stałego doskonalenia własnych umiejętności. Absolwent w pełni identyfikuje się z misją Uczelni, kształceniem w duchu humanizmu, patriotyzmu, obywatelskiej odpowiedzialności, społecznej aktywności. Absolwent uzyskuje poszerzone, specjalistyczne kompetencje przydatne do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, placówkach opieki, wychowania i rehabilitacji, agendach służb socjalnych, placówkach służby zdrowia i resocjalizacyjnych, oświatowych agendach samorządowych oraz sądownictwie. Podjęcie przez niego pracy w instytucjach systemu oświaty wymaga dodatkowo uzyskania przygotowania pedagogicznego. Absolwent studiów II stopnia kierunku Pedagogika dysponować będzie zaawansowaną wiedzą ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną, niezbędną do zrozumienia i interpretowania społeczno-kulturowego kontekstu opieki i wychowania, oraz do kreowania i konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto powinien posiadać szeroką wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie). Powinien także opanować w wysokim stopniu praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Studia umożliwiają zdobycie rzetelnej, pogłębionej wiedzy z zakresu nauk o wychowaniu, rozwinięcie umiejętności refleksyjnego spojrzenia na przyszłość zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej. MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW Biuro Obsługi Kierunków Społecznych bud. D, II piętro, p. 209 tel. 67 352 26 07 WYMAGANE DOKUMENTY Od kandydatów na I rok studiów wymagane są następujące dokumenty w języku polskim lub przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego:
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia zostały zatwierdzone uchwałą nr XVII/68/22 Senatu Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile z dnia 19 maja 2022 roku w sprawie uchwalenia programu studiów II stopnia na kierunku Pedagogika o profilu praktycznym.
WIEDZA – ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:
K2P_W01 posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych, z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne,
K2P_W02 posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk,
K2P_W03 posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat opieki, wychowania, kształcenia w perspektywie współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych oraz rozumie ich powiązania z innymi naukami,
K2P_W04 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji badawczych, strategii i metod badań stosowanych w naukach społecznych, a także zna stanowiska i podejścia metodologiczne i rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice,
K2P_W05 posiada poszerzoną i szczegółową, zorientowana praktycznie wiedzę o człowieku, jako odbiorcy i twórcy kultury w odniesieniu do zróżnicowanych obszarów jego aktywności,
K2P_W06 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych, zachodzących między nimi relacji oraz prawidłowości, istotnych z punktu widzenia praktycznego zastosowania,
K2P_W07 posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji interpersonalnej i społecznej, odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W08 posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu teorii wychowania, w szczególności w aspekcie psychologicznych, społecznych, filozoficznych i etycznych uwarunkowań procesów społecznych oraz rozumie ich istotę w kontekście funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w cyklu życia człowieka, zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W09 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W10 posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe,
K2P_W11 posiada szczegółową wiedzę na temat: prawa oświatowego, a także zna prawa dziecka i osób niepełnosprawnych, struktur i funkcji placówek oświatowych, celów i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych, kulturalnych i pomocowych,
K2P_W12 zna podstawy funkcjonowania człowieka w cyklu życia i różnego rodzaju dysfunkcje organizmu i posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu, zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W13 posiada szczegółową wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem odpowiedzialności prawnej pedagoga, wychowawcy i opiekuna, zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W14 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych, którymi powinien kierować się pedagog, nauczyciel, wychowawca, terapeuta i opiekun, zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W15 posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie studiowanych subdyscyplin pedagogicznych, ich podstaw teoretycznych oraz metodyk szczegółowych zorientowaną na praktyczne zastosowanie,
K2P_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju intelektualnego oraz kompetencyjnego, uwzględniając konieczność samodiagnozy swoich predyspozycji i ograniczeń w powiązaniu ze studiowaną subdyscypliną pedagogiki oraz zna oraz rozumie pojęcia i zasady dotyczące ochrony własności i prawa autorskiego,
K2P_W17 posiada uporządkowaną i poszerzoną wiedzę w zakresie technologii internetowych, technologii gromadzenia i przetwarzania danych oraz wiedzę o narzędziach edytorskich dostępnych na rynku oraz technologiach multimediach wykorzystywanych w procesie działalności pedagogicznej.
UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI:
K2P_U01 stosuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych i metodyk szczegółowych oraz innych nauk, szczególnie nauk humanistycznych, społecznych i o zdrowiu w celu identyfikowania, analizowania i interpretowania złożonych problemów pedagogicznych, a także diagnozowania, prognozowania i projektowania działań praktycznych,
K2P_U02 posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, obserwowania, interpretowania i wyjaśniania zjawisk społecznych oraz wzorców i determinantów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej,
K2P_U03 posiada rozwinięte umiejętności komunikacji społecznej, używa języka specjalistycznego oraz w sposób spójny i klarowny porozumiewa się na poziomie werbalnym i pozawerbalnym z różnymi grupami społecznymi przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych, technik medialnych oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych,
K2P_U04 potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień/dokumentacji na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych,
K2P_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną merytoryczną argumentacją, korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych,
K2P_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze, oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych, pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki,
K2P_U07 podejmuje skutecznie działania rozbudzające zainteresowania i uzdolnienia uczestników oddziaływań pedagogicznych (w tym dzieci/uczniów/wychowanków), rozwija u nich umiejętność samodzielnego, refleksyjnego i krytycznego myślenia oraz wspiera w świadomym rozwijaniu aspiracji życiowych (szczególnie edukacyjnych i zawodowych), a także prowadzi działania wspierające rozwój dzieci i młodzieży z szerokim spektrum dysfunkcji,
K2P_U08 potrafi pracować z osobami pochodzącymi z różnych środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną zdolność posługiwania się językiem polskim,
K2P_U09 wybiera i stosuje właściwe sposoby postępowania typowe dla danej działalności pedagogicznej, z uwzględnieniem metod, środków, procedur i dobrych praktyk w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych związanych z kierunkiem studiów,
K2P_U10 potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań. potrafi przyjąć rolę lidera zespołu,
K2P_U11 postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi, w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej,
K2P_U12 samodzielnie poszerza umiejętności w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków posługiwania się aparatem głosu,
K2P_U13 poszerza umiejętności profesjonalne w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz stosowania zasad bezpieczeństwa, posiada umiejętności dotyczące zachowań prozdrowotnych w ramach specjalności na studiowanym kierunku,
K2P_U14 korzysta z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej,
K2P_U15 posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
K2P_U16 posiada i stale weryfikuje oraz modyfikuje umiejętności: tworzenia zasobów działalności pedagogicznej (w tym edukacyjnej) z wykorzystaniem narzędzi edytorskich, wykorzystania multimediów, doboru elektronicznych środków dydaktycznych, wyszukiwania treści edukacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych powiązanych z prowadzoną działalnością edukacyjną,
K2P_U17 posiada rozwiniętą umiejętność inspirowania i motywowania do pozytywnej aktywności, wspierania samodzielnych działań, animowania prac nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów pedagogicznych,
K2P_U18 posiada poszerzoną i szczegółową umiejętność projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie, projektuje i wdraża działania innowacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K2P_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób,
K2P_K02 rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w regionie. aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych,
K2P_K03 jest świadomy problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, w działalności praktycznej samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnych z zasadami etyki,
K2P_K04 jest w pełni świadomy konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych uczestnika procesu,
K2P_K05 aktywnie współdziała i pracuje w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, także w ramach wolontariatu oraz potrafi pełnić w nich określone role oraz podejmować działania na rzecz podnoszenia jakości pracy instytucji edukacyjnych,
K2P_K06 odpowiedzialnie i samodzielnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania,
K2P_K07 sprawnie kieruje procesem komunikowania się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, używając języka specjalistycznego, a także porozumiewa się w sposób precyzyjny ze specjalistami oraz osobami spoza grona specjalistów.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład egz - Egzamin lab - Laboratorium p - Praktyka pro - Projekty sem - Seminarium | e - Egzamin x - Ocena końcowa z - ZAL |
1 semestr, Pedagogika, studia niestacjonarne, drugiego stopnia | ECTS | wyk | egz | lab | p | pro | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Etykieta | 3 | 30 | x | |||||
Język angielski z elementami języka specjalistycznego wraz z egzaminem B2+ | 3 | 5 | 30 | e | ||||
Seminarium dyplomowe I | 3 | 30 | x | |||||
Wychowanie fizyczne i promocja zdrowia | 2 | 30 | x | |||||
Filozoficzne i etyczne aspekty edukacji | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Współczesne nurty i kierunki w psychologii | 3 | 15 | 15 | x | ||||
Pedagogika dziecka | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Psychologia wychowawcza | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Współczesne kierunki pedagogiczne | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Wstępne szkolenie z zakresu BHP | 0 | 4 | z | |||||
Przysposobienie biblioteczne | 0 | 2 | z | |||||
Razem: | 30 | 81 | 5 | 150 | 75 | 30 |
2 semestr, Pedagogika, studia niestacjonarne, drugiego stopnia | ECTS | wyk | egz | lab | p | pro | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Seminarium dyplomowe II | 3 | 30 | x | |||||
Socjologia rozwoju i zmian społecznych | 3 | 15 | 15 | x | ||||
Andragogika | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Psychologia kliniczna i psychopatologia | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Współczesne problemy pedagogiki specjalnej | 4 | 15 | 15 | 15 | x | |||
Praktyka ogólnopedagogiczna I | 8 | 240 | x | |||||
Grupa przedmiotów do wyboru 1: | ||||||||
Profilaktyka uzależnień i zaburzeń w zachowaniu | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Grupa przedmiotów do wyboru 2: | ||||||||
Metody wspomagające rozwój psychoruchowy | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Razem: | 34 | 78 | 63 | 240 | 78 | 30 |
3 semestr, Pedagogika, studia niestacjonarne, drugiego stopnia | ECTS | wyk | egz | lab | p | pro | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Seminarium dyplomowe III | 3 | 30 | x | |||||
Kompetencje społeczne lidera | 3 | 15 | 15 | x | ||||
Metody badań społecznych z elementami statystyki | 3 | 15 | 15 | x | ||||
Prawne uwarunkowania działalności edukacyjnej | 3 | 15 | 15 | x | ||||
Praktyka ogólnopedagogiczna II | 8 | 240 | x | |||||
Grupa przedmiotów do wyboru 1: | ||||||||
Instytucje pomocy i integracji społecznej | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Współczesne systemy opiekuńczo - wychowawcze w Polsce i UE | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Zagrożenia środowisk wychowawczych | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Grupa przedmiotów do wyboru 2: | ||||||||
Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Psychologiczne uwarunkowania trudności w nauce | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Teoria i praktyka terapii pedagogicznej | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Razem: | 40 | 18 | 99 | 240 | 99 | 30 |
4 semestr, Pedagogika, studia niestacjonarne, drugiego stopnia | ECTS | wyk | egz | lab | p | pro | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Seminarium dyplomowe IV (wraz z przygotowaniem do egzaminu dyplomowego) | 6 | 30 | x | |||||
Grupa przedmiotów do wyboru 1: | ||||||||
Formy i metody rehabilitacji społecznej | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Metodyka profilaktyki społecznej i resocjalizacji | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Projektowanie działalności opiekuńczo - wychowawczej | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Techniki pracy grupowej | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Trening umiejętności przywódczych | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Warsztat coacha, coaching indywidualny i grupowy | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Warsztaty mediacji i negocjacji | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Grupa przedmiotów do wyboru 2: | ||||||||
Diagnostyka pedagogiczna | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Diagnozowanie rozwoju poznawczego i społecznego dziecka | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Praca z osobami z dysfunkcjami emocjonalnymi i społecznymi | 4 | 9 | 9 | 9 | x | |||
Teatr i drama w terapii pedagogicznej | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Trening inteligencji emocjonalnej | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Trening inteligencji wielorakich | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Zabawa w pracy z dzieckiem | 3 | 9 | 9 | x | ||||
Razem: | 54 | 54 | 126 | 126 | 30 |