Biochemia z elementami chemii WRM-SL>BECH
Wiedza i umiejętności w tej dziedzinie są podstawą zrozumienia działania funkcjonowania poszczególnych tkanek i narządów, a w konsekwencji funkcjonowania całego organizmu w zdrowiu i chorobie.Celem nauczania biochemii jest :Poznanie i zdobycie przez studentów wiedzy na temat zjawisk zachodzących w żywym organizmie, procesów biochemicznych oraz procesów życiowych na poziomie molekularnym. Wyjaśnienie związków pomiędzy strukturą i funkcją biocząsteczek w żywym organizmie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STANDARD + A.W30. + budowę organizmu pod względem biochemicznym i podstawowe przemiany w nim zachodzące w stanie zdrowia i choroby,STANDARD + A.W31. + budowę i mechanizmy syntezy oraz funkcje białek, lipidów i polisacharydów oraz interakcje makrocząsteczek w strukturach komórkowych i pozakomórkowych,STANDARD + A.U10. + obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych jedno- i wieloskładnikowych,STANDARD + A.U11. + przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek,STANDARD + K.K4. + systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową, jest świadom własnych ograniczeń, kształtuje umiejętności zawodowe dążąc do profesjonalizmu, wie kiedy zasięgnąć opinii ekspertów,STANDARD + K.K5. + identyfikuje problemy oraz odpowiednio do nich określa priorytety postepowania
Kryteria oceniania
wykład Kolokwium, PEU: A.W30.,A.W31. podst oc: Podstawą oceny jest ocena z kolokwium (test) kryt_zal: 5,0 Bardzo dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej 4,5 Dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie, oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce resocjalizacyjnej 4,0 Dobre opanowanie większości wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu 3,5 Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w PEU opanowane na dostatecznym poziomie, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu 3,0 Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w EK opanowane w podstawowym zakresie, wybiórcza umiejętność wskazania możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie oceny: 92 - 100 % Bardzo dobry 84 - 91 % Dobry plus 76 - 83 % Dobry 68 - 75 % Dostateczny plus 56 - 67 % Dostateczny ,ćwiczenia Dyskusja, PEU: A.U10.,A.U11. podst oc: Podstawą oceny jest dyskusja podczas zajęć. kryt_zal: 5,0 Bardzo dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej 4,5 Dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie, oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce resocjalizacyjnej 4,0 Dobre opanowanie większości wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu 3,5 Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w PEU opanowane na dostatecznym poziomie, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu 3,0 Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w EK opanowane w podstawowym zakresie, wybiórcza umiejętność wskazania możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie oceny: 92 - 100 % Bardzo dobry 84 - 91 % Dobry plus 76 - 83 % Dobry 68 - 75 % Dostateczny plus 52 - 67 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: A.U10.,A.U11. podst oc: Sprawdzenie umiejętności praktycznych kryt_zal: 5,0 Bardzo dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej 4,5 Dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie, oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce resocjalizacyjnej 4,0 Dobre opanowanie większości wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu 3,5 Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w PEU opanowane na dostatecznym poziomie, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu 3,0 Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w EK opanowane w podstawowym zakresie, wybiórcza umiejętność wskazania możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie oceny: 92 - 100 % Bardzo dobry 84 - 91 % Dobry plus 76 - 83 % Dobry 68 - 75 % Dostateczny plus 52 - 67 % Dostateczny
Literatura
1. Biochemia dla studentów medycznych studiów licencjackich / Kazimierz Pasternak. - Lublin: Wydaw. Czelej, 2005. 2. Wybrane zagadnienia z biochemii ogólnej z ćwiczeniami / Kędryna Teresa ; Gałka-Walczak Maria ; Ostrowska Barbara. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońs, 2001. *Literatura dostępna w Bibliotece Uczelnianej1. Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych / Bańkowski Edward. - Wrocław: Urban &; Partner, 2004. 2. Biochemia Harpera / Robert K. Murray [i in.]; red. nauk. tł. Franciszek Ko-kot, Aleksander . - Wyd. 5. - Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL, 2006. Rozdział: I, IV, VII. 3. Życie zależy od białka / Artur Wolski.// Forum Akademickie. - 2007, nr 12, s. 34-35. *Literatura dostępna w Bibliotece Uczelnianej
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: