Rozwój zrównoważony TTR-SL>RWJZY
W ramach przedmiotu studenci mają okazję poznania i przeanalizowania koncepcji zrównoważonego dążenia do poprawy dobrobytu przy jednoczesnej ochronie środowiska i zasobów naturalnych oraz innych funkcji wpływających na jakość życia człowieka. Koncepcja ta to model rozwoju w perspektywie długoterminowej. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju jako odpowiedzią na globalne zagrożenia i ograniczenia rozwoju, w tym te związane z zasobami naturalnymi, ubóstwem, ekonomią i nierównościami społecznymi. W ramach zajęć studenci poznają szerszy kontekst tych problemów oraz świadomie rozwijają umiejętności analityczne w odniesieniu stosunku do polityk i działań na różnych poziomach decyzyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
K_W10 + 1 + zna i rozumie efekty działalności inżynieryjnej w aspekcie społecznym i ekonomicznym na środowisko.,K_U06 + 2 + potrafi operować wybranymi kategoriami pojęciowymi i terminologią przyrodniczą.,K_U06 + 3 + potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz integrować je oraz ma umiejętność słuchania, jest otwarty na argumenty innych.,K_U06 + 4 + potrafi pracować indywidualnie i w małym zespole, potrafi realizować powierzone mu zadanie, dotrzymuje zobowiązań w terminie.,K_U06 + 5 + potrafi pracować indywidualnie i w małym zespole, potrafi realizować powierzone mu zadanie, dotrzymuje zobowiązań w terminie.,K_U06 + 6 + ma umiejętność samokształcenia m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych.,K_K01 + 7 + jest gotów do ciągłego kształcenia się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych oraz rozumie potrzebę stałego aktualizowania wiedzy.,K_K02 + 8 + jest gotów do świadomego rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do obszaru na styku społeczeństwo - ekonomia - środowisko.,K_K02 + 9 + jest gotów do świadomej odpowiedzialności za realizację powierzonego zadania oraz za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową (na każdym etapie „ścieżki decyzyjnej”).
Kryteria oceniania
ćwiczenia Prezentacja, PEU: 2,3,4,5,6,7,8,9 podst oc: Ocena wykonanej prezentacji w zakresie określonym przez prowadzącego. kryt_zal: Uzyskanie minimum ogólnej liczby punktów. oceny: 91 - 100 % Bardzo dobry 81 - 90 % Dobry plus 71 - 80 % Dobry 61 - 70 % Dostateczny plus 51 - 60 % Dostateczny ,wykład Sprawdzian wiedzy, PEU: 1 podst oc: Kolokwium obejmujące do 10 pytań otwartych kryt_zal: Uzyskanie minimum ogólnej liczby punktów. oceny: 91 - 100 % Bardzo dobry 81 - 90 % Dobry plus 71 - 80 % Dobry 61 - 70 % Dostateczny plus 51 - 60 % Dostateczny
Literatura
S. KOZŁOWSKI.: Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002 r.
K. GÓRKA, B. POSKROBKO, W. RADECKI: Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, PWN, Warszawa 2001 r.
Król, Urszula. Opłaty za korzystanie ze środowiska jako instrumenty polityki ekologicznej państwa. Red. . Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021
Motowidlak, Urszula. Kierunki rozwoju mobilności niskoemisyjnej. Red. . Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020,
Uwarunkowania rozwoju zrównoważonych łańcuchów dostaw. Red. Zowada, Krzysztof . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2021
Strona internetowa ONZ https://www.un.org.pl/ agenda 2030
W cyklu 2024/2025-Z:
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/projekt-strategii-zrownowazonego-rozwoju-transportu-do-2030-roku2 https://dashboards.sdgindex.org/profiles/poland |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: