Wstęp do nauk o bezpieczeństwie KRM-SL>WDNOB
Przedmiot Wstęp do nauk o bezpieczeństwie ma za zadanie zaznajomić studentów z: a) bezpieczeństwem jako interdyscyplinarnym przedmiotem zainteresowań i badań naukowych b)zagrożeniami bezpieczeństwa, ich klasyfikacją, źródłami i ewolucją c)systemem bezpieczeństwa państwa, jego uwarunkowaniami, strukturą, obszarami, instytucjami, relacjami występującymi między nimi, a także kierunkami ich dalszego rozwoju.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1P_W01 + 1 + Posiada podstawy teoretyczne wiedzy o źródłach bezpieczeństwa. Potrafi wskazać i wytłumaczyć przyczyny ewolucji bezpieczeństwa na przestrzeni wieków,K1P_W01 + 4 + Posiada wiedzę o związkach teorii i praktyki bezpieczeństwie z szeroko rozumianymi naukami społecznymi i innymi obszarami nauki,K1P_W02 + 2 + Definiuje podstawowe pojęcia z dziedziny bezpieczeństwa. Rozumie ogólnospołeczne znaczenie tego terminu,K1P_W03 + 3 + Rozumie i potrafi wskazać podstawowe typologie bezpieczeństwa według kryteriów: podmiotowego, przedmiotowego, przestrzennego itp.,K1P_U04 + 6 + W oparciu o swoje własne interpretacje potrafi dokonać analizy i wyrazić opinię w formie pisemnej na temat zagadnień poddawanych dyskusji w czasie zajęć,K1P_U05 + 5 + Samodzielnie interpretować i porównywać proces wszelkiego rodzaju zmian wpływających na bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe ,K1P_K03 + 7 + Świadomie wskazuje podstawowe podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo na szczeblu krajowym i lokalnym i docenia możliwości współpracy,K1P_K04 + 8 + Przestrzega przepisy prawa i zasady etyczne w tym w szczególności w zakresie kształtowania środowiska bezpieczeństwa,K1P_K06 + 7 + Świadomie wskazuje podstawowe podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo na szczeblu krajowym i lokalnym i docenia możliwości współpracy,K1P_K07 + 9 + Uczestniczenia w analizowaniu (samodzielnie lub małych zespołach) aktów prawnych i innych dokumentów normatywnych, a w konsekwencji do wyciągania konstruktywnych wniosków
Kryteria oceniania
Ćwiczenia Dyskusja, PEU: 6,5,7,8,9 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Egzamin pisemny, PEU: 1,4,2,3 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 6,5,7,8,9 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 6,5 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,wykład Dyskusja, PEU: 6,5,7,9 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Egzamin pisemny, PEU: 1,4,2,3 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 6,5,7,9 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 6,5 podst oc: opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe Polski u schyłku XX wieku, red.: D.B Bobrow, E. Haliżak, R. Zięba, Warszawa 1997 Podstawy bezpieczeństwa narodowego (państwa). Podręcznik akademicki, red. nauk. J. Pawłowski, Wyd. ASzWoj., Warszawa 2017 Współczesny wymiar bezpieczeństwa: między teorią a praktyką, red. nauk. J. Pawłowski, Warszawa 2011 Zięba R. (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, NADIR, Warszawa 2009 Dawidczyk A., Jemioło T., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, AON, Warszawa 2008 Gryz J., Zarys podstaw teorii bezpieczeństwa, AON, Warszawa 2011 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Koziej S., Między piekłem a rajem: szare bezpieczeństwo na progu XXI wieku, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006 Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011 Rosa R., Filozofia bezpieczeństwa, Bellona, Warszawa 1995 Świniarski J., O naturze bezpieczeństwa, ULMAK, Warszawa 1997 Zalewski S., Bezpieczeństwo polityczne państwa. Studium funkcjonalności instytucji, AP, Siedlce 2010
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: