Resocjalizacja KRM-SL>RESOC
Pedagogika resocjalizacyjna w systemie nauk o wychowaniu. Siatka pojęciowa pedagogiki resocjalizacyjnej. Odniesienia aksjologiczne procedur resocjalizacyjnych. Operacjonalizacja założeń teoretycznych pedagogiki resocjalizacyjnej. Proces resocjalizacji w kontekście profilaktyki, interwencji kryzysowej i opieki następczej. Diagnoza i ewaluacja w procesie resocjalizacji.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
K1P_W01 + 1 + podstawy filozofii i systemu nauk, w tym w szczególności określia miejsce i charakter nauk społecznych, wśród nich resocjalizacji społecznejw kontekście kryminalistyki i kryminologii, jako nauki o interdyscyplinarnym charakterze,K1P_U01 + 2 + posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, w tym w szczególności z zakresu resocjalizacji, w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania różnorodnych sytuacji społecznych. Potrafi analizować zróżnicowane uwarunkowania sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności w oparciu o paradygmat resocjalizacji.,K1P_U14 + 2 + posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, w tym w szczególności z zakresu resocjalizacji, w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania różnorodnych sytuacji społecznych. Potrafi analizować zróżnicowane uwarunkowania sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności w oparciu o paradygmat resocjalizacji.,K1P_U02 + 3 + wykorzystywać wiedzę z zakresu resocjalizacji do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu resocjalizacji,K1P_U03 + 3 + wykorzystywać wiedzę z zakresu resocjalizacji do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu resocjalizacji,K1P_U14 + 3 + wykorzystywać wiedzę z zakresu resocjalizacji do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu resocjalizacji,K1P_K05 + 4 + samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii,K1P_K04 + 5 + prawidłowej organizacji działań i stosowania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
wykład Egzamin pisemny, PEU: 1 podst oc: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii resocjalizacji kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,laboratorium Dyskusja, PEU: 2,3 podst oc: ta forma nie będzie realizowana kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Egzamin pisemny, PEU: 2,3,4 podst oc: ta forma nie będzie realizowana kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 2,3 podst oc: Umiejętność konstruowania założeń programów resocjalizacji i readaptacji społecznej i budowania samych programów kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 4 podst oc: Analiza i prezentacja kryteriów diagnozy efektywności programów resocjalizacyjnych i oddziaływań resocjalizacyjnych kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,Projekt Dyskusja, PEU: 3 podst oc: Zorientowanie w zasadach konstruowania programów resocjalizacyjnych, metodach resocjalizacji i readaptacji społecznej kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Egzamin pisemny, PEU: 3,5 podst oc: ta forma nie będzie realizowana kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 3 podst oc: ta forma nie będzie realizowana kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 5 podst oc: Umiejętność analizy krytycznej prawno – organizacyjnych aspekt ów przemian w traktowaniu osób niedostosowanych społecznie. kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
P. Frąckowiak, Kapitał resocjalizacyjny zakładu poprawczego, wyd. 1, Impuls, Kraków 2017. K. Pospiszyl, Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa : "Żak", 1998. F. Kozaczuk, Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja : teoria i praktyka pedagogiczna, T. 1 , Wyd. 1, 2 dodr., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. S. Bębas, K. Jagielska, R. Kozioł, Wielowymiarowość resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, Wydawnictwo "scriptum" Tomasz Sekunda, Krakow 2015.T. Sołtysiak, M. Gołembowska (red.), Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej?, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017. M. Nowak, B. Wołosiuk (red.), Profilaktyka i resocjalizacja - utopie a rzeczywistość, Wydaw. PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: