Patologie społeczne KRM-SL>PATSP
Treści nauczania uwzględniają kwestie etologii różnych rodzajów patologii społecznych, fenomenologii tych zjawisk, a także sposobów przeciwdziałania im oraz ich neutralizacji. Istotnym elementem treści przedmiotowych jest nastawienie na operacjonalizację wiedzy, w szczególności w zakresie projektowania rozwiązań o charakterze profilaktycznym i interwencyjnym.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
K1P_W02 + 1 + podstawy filozofii i systemu nauk, w tym w szczególności potrafi określić miejsce i charakter nauk społecznych, wśród nich patologii społecznych w kontekście kryminalistyki i kryminologii, jako nauki o interdyscyplinarnym charakterze,K1P_W05 + 1 + podstawy filozofii i systemu nauk, w tym w szczególności potrafi określić miejsce i charakter nauk społecznych, wśród nich patologii społecznych w kontekście kryminalistyki i kryminologii, jako nauki o interdyscyplinarnym charakterze,K1P_W13 + 2 + prawidłowości kreujące funkcjonowanie głównych środowiskach życia człowieka, takich jak np. rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, społeczność lokalna. Rozumie też ich strukturę, dynamikę, warunki optymalnego rozwoju, a także dystraktory tych zmiennych definiowane w oparciu o wiedzę zakresu patologii społecznej,K1P_W05 + 3 + koncepcję bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka. Posiada wiedzę z zakresu patologii o źródłach i naturze różnorodnych problemów społecznych oraz problemów jednostki, określanych jako sytuacje trudne, kryzysowe, krytyczne.,K1P_U01 + 4 + posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, w tym w szczególności z zakresu patologii społecznej, w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji. Potrafi analizować zróżnicowane uwarunkowania sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności w oparciu o paradygmat patologii społecznej.,K1P_U02 + 4 + posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, w tym w szczególności z zakresu patologii społecznej, w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji. Potrafi analizować zróżnicowane uwarunkowania sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności w oparciu o paradygmat patologii społecznej.,K1P_U02 + 5 + wykorzystywać wiedzę z zakresu patologii społecznej do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu patologii społecznej,K1P_U03 + 5 + wykorzystywać wiedzę z zakresu patologii społecznej do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu patologii społecznej,K1P_U09 + 5 + wykorzystywać wiedzę z zakresu patologii społecznej do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu patologii społecznej,K1P_K05 + 6 + samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.,K1P_K04 + 7 + prawidłowej organizacji działań i stosowania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
laboratorium Dyskusja, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 6,7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian wiedzy, PEU: 4,5,6,7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,Projekt Dyskusja, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian wiedzy, PEU: 4,5,7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,wykład Sprawdzian wiedzy, PEU: 1,2,3 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 S. Kawula, H. Machel, Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Uniwersytet Gdański, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 1994. B. Urban (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001. A. Nowak, E. Wysocka, Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznej i kryminologi, Śląsk, Katowice 2001. S. P. Zakrzewski, Zjawiska patologii społecznej: przyczyny, przebieg, skutki, Wydaw. Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2012.B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja : teoria i praktyka pedagogiczna, T. 1 / Wyd. 1, 2 dodr., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Zachowania ryzykowne nastolatków: nowa jakość ryzyka, ryzyka wielowymiarowe: ujęcie socjopedagogiczne, Centrum Profilaktyki Społecznej - Oficyna Wydawnicza von Velke, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: