Podstawy prawa FFI-SM>PAYPA
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu zasad prawno-organizacyjnych obowiązujących w placówkach zajmujących się rehabilitacją osób niepełnosprawnych, w kontekście prawa cywilnego i prawa pracy wraz z analizą dostępnego ustawodawstwa i kazuistyki. Poznanie zasad odpowiedzialności zawodowej, karnej oraz cywilnej fizjoterapeuty.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STANDARD + B.W9. + zasady wykonywania zawodu fizjoterapeuty oraz funkcjonowania samorządu zawodowego fizjoterapeutów,,STANDARD + B.W10. + regulacje prawne związane z wykonywaniem zawodu fizjoterapeuty, w tym prawa pacjenta, obowiązki pracodawcy i pracownika, w szczególności wynikające z prawa cywilnego, prawa pracy, ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, a także zasady odpowiedzialności cywilnej w praktyce fizjoterapeutycznej,,STANDARD + KS4. + przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej,
Kryteria oceniania
wykład Dyskusja, PEU: KS4. podst oc: Podstawą oceny jest dyskusja podczas zajęć. kryt_zal: 5,0 - Bardzo dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej; 4,5 - Dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie, oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce resocjalizacyjnej; 4,0 - Dobre opanowanie większości wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu; 3,5 - Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w PEU opanowane na dostatecznym poziomie, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu; 3,0 - Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w EK opanowane w podstawowym zakresie, wybiórcza umiejętność wskazania możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie. oceny: 0 - 100 % Bardzo dobry 0 - -1 % Dobry plus 0 - -1 % Dobry 0 - -1 % Dostateczny plus 0 - -1 % Dostateczny Kolokwium, PEU: B.W9.,B.W10. podst oc: Podstawą oceny jest kolokwium w formie testu zawierające 20 pytań zamkniętych z wykładów. Z całości testu można uzyskać 20 punktów. Test ma wykazać umiejętność udzielania prawidłowej odpowiedzi na pytania dotyczące problematyki omawianej na wykładach. Skala ocen: 20 – 19 pkt. – bardzo dobry 18 – 17 pkt. – dobry plus 16 – 15 pkt. – dobry 14 – 13 pkt. – dostateczny plus 12 – 11 pkt. – dostateczny 10 – 0 pkt. – niedostateczny kryt_zal: 5,0 - Bardzo dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, powiązane ze zdolnością do ich wartościowania oraz umiejętnością wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce społecznej; 4,5 - Dobre opanowanie całokształtu wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie, oraz przygotowania materiałów możliwych do zastosowania w praktyce resocjalizacyjnej; 4,0 - Dobre opanowanie większości wiedzy, umiejętności i kompetencji opisanych w PEU, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu; 3,5 - Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w PEU opanowane na dostatecznym poziomie, umiejętność wskazania i omówienia możliwości aplikacyjnych z tego zakresu; 3,0 - Wiedza, umiejętności i kompetencje opisane w EK opanowane w podstawowym zakresie, wybiórcza umiejętność wskazania możliwości aplikacyjnych w przedmiotowym zakresie. oceny: 0 - 100 % Bardzo dobry 0 - -1 % Dobry plus 0 - -1 % Dobry 0 - -1 % Dostateczny plus 0 - -1 % Dostateczny
Literatura
1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) 2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW. 3. Ustawy – dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych – ISAP (kancelaria Sejmu RP): a) o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta b) o ochronie zdrowia psychicznego c) o zawodzie fizjoterapeuty d) o prawie autorskim i prawach pokrewnych e) Prawo własności przemysłowej f) Kodeks cywilny g) Kodeks karny h) Kodeks pracy i) Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 4. Prawo dla lekarzy i zakładów opieki zdrowotnej / Sławomir Molęda. - Wyd. 3 popr. i uzup. - Warszawa: Medicine Today Poland, 2007. 5. Błąd w sztuce i niepowodzenie medyczne w polskim systemie prawnym: prawnoetyczne uwarunkowania zabiegów medycznych / Elżbieta Jęczmionka-Kopińska. - Poznań: Wydaw. Naukowe "Silva Rerum", 2013. 6. Prawo medyczne / Mirosław Nesterowicz. – Toruń 2016. 7. T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 2018. 8. J. Kuciński (red.), Zarys prawa, Warszawa 2010. 9. Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.1. Prawo medyczne / red. Kubacki Leszek; Balicki Marek [i in.]. - Wrocław: Urban & ; Partner, 2003. 2. Prawo pacjenta w Polsce do informacji medycznej / Izabela Bernatek-Zaguła. - Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: