Hortiterapia FFI-SM>HPAR
Przybliżenie podstawowych pojęć związanych z zieloną terapią oraz jej miejsca w klasyfikacji metod usprawniania ruchowego.Przybliżenie wpływu środowiska naturalnego na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka niepełnosprawnego.Zapoznanie z możliwościami wykorzystania hortiterapii w procesie usprawniania osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.Przygotowanie do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i samodzielnego przeprowadzenia hortiterapii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
STANDARD + G.W3. + problematykę z zakresu dyscyplin naukowych - psychologia, pedagogika, nauki socjologiczne, filozofia i bioetyka,,STANDARD + G.W6. + zalecenia do stosowania fizjoterapii w określonych stanach chorobowych,,STANDARD + G.U7. + zastosować działania ukierunkowane na edukację zdrowotną, promocję zdrowia, profilaktykę niepełnosprawności, a także pierwotną i wtórną profilaktykę chorób,,STANDARD + G.U14. + postępować zgodnie z zasadami etycznymi i bioetycznymi w wykonywaniu czynności właściwych dla zawodu fizjoterapeuty.,STANDARD + KS1. + nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych,,STANDARD + KS2. + wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej,
Kryteria oceniania
ćwiczenia Dyskusja, PEU: KS1.,KS2. podst oc: Zaangażowanie podczas zajęć. kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Kolokwium, PEU: G.W6.,G.U7.,G.U14. podst oc: Pytania otwarte - 5 pytań obejmujących podstawowe pojęcia. kryt_zal: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% całkowitej liczby punktów, przewidzianej w kolokwium. oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: G.U7.,G.U14. podst oc: Zaprezentowanie umiejętności praktycznych w zakresie hortiterapii. kryt_zal: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej (średnia z 3 działań prowadzonych na ćwiczeniach). oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,wykład Dyskusja, PEU: KS1.,KS2. podst oc: Zaangażowanie podczas zajęć. kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Kolokwium, PEU: G.W3.,G.W6.,G.U7.,G.U14. podst oc: Pytania otwarte - 5 pytań obejmujących podstawowe pojęcia. kryt_zal: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% całkowitej liczby punktów, przewidzianej w kolokwium. oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian umiejętności, PEU: G.U7.,G.U14. podst oc: Sprawdzenie umiejętności teoretycznej analizy indywidualnego przypadku. kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny
Literatura
1. Hortiterapia (terapia ogrodnicza) jako forma aktywności wolnoczasowej osób z niepełnosprawnością / Magdalena Zalewska, Beata Pluta / Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2016, nr 2, s. 171-188. 2. Uzdrawiająca moc roślin / Mariusz Karwowski / Forum Akademickie 2008, nr 9, s. 26-28. 3. Przystosowanie ogrodu przydomowego do potrzeb osoby niepełnosprawnej ruchowo / Margot Dudkiewicz, Paweł Szot, Elżbieta Pogroszewska, Wojciech Durlak / Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2016, nr 2, s. 189-198. 1. Ogrody sensoryczne w edukacji specjalnej (wokół teorii i praktyki na przykładzie pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim) / Agnieszka Łaba-Hornecka / Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2017, nr 2, s. 40-54. 2. Sprawność psychofizyczna osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym / Przemysław Wysocki / Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2009, nr 1, s. 68-75. 3. Twórczość osób niepełnosprawnych jako ich droga samorealizacji / Małgorzata B. Siemież / Biblioterapeuta, 2000, nr 3, s. 1-4. 4. Pomocna z natury / Preeti Agrawal / Magazyn Pielęgniarki i Położnej, 2013, nr 3, s. 28-30. 5. Przewodnik ziołolecznictwa ludowego / Kuźniewski Eugeniusz, Augustyn-Puziewicz Janina / PWN, Wyd. 2 uzup., Warszawa 1986. 6. Powrót do natury / Ewa Jusińska / Magazyn Pielęgniarki i Położnej 2009, nr 12, s. 43.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: